שאל את הרב

תלונות על פגיעה מינית של רב גדול.

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 27/10/22 07:53 ב בחשון התשפג

שאלה

שלום לרב שרלו היקר

לאחרונה פורסמו תלונות נורא קשות נגד רב גדול מאוד.אני מאוד נבוכה ולא יודעת מה להגיד.האם אתה יכול להדריך אותי מה צריך לעשות ואיך להתנהג.

תודה

תשובה

שלום וברכה

כואב מאוד. הכל.

חלק גדול מהיכולת להתמודד עם שאלות מעין אלה הן לחשוב עליהן מראש, ולקבוע לעצמנו כללים ודרכי התנהגות שלא נולדים על רקע מציאות מסוימת אלא שרירים קבועים וקיימים. הנושא הזה מעסיק אותי שנים רבות ואני יכול לשתף בדברים שכתבתי לעצמי מזמן על כך. אם יש שאלות נוספות - אשמח לדון בהן:

מה עושים כאשר נפגשים עם תלונות על תקיפות מיניות שנעשו לטענת המתלוננות והמתלוננים על ידי בעלי סמכות, רבנים גדולים וכדו' ?

א. "והייתם נקיים" – ראשית, מנקים את עצמנו. מנקים את עצמנו מהנחות קדומות, כמו "זה לא יכול להיות", "רבנים גדולים תמיד פוגעים", "יש המון תלונות שווא", "המתלוננת או המתלונן הוא סובל מבעיות נפשיות", "עליו אפשר להאמין את הכל, והוא בוודאי פגע" או כל הנחה מוקדמת. הכל יכול להיות. מנקים את עצמנו מאג'נדות קדומות, משוביניזם ומפמיניזם, מסכנת אירוע ניצול התלונה לצרכים פוליטיים, כוחניים, דתיים וכדו'; מנקים את עצמנו משנאות ומקנאות, מאהבות והתלהבות. עושים את כל שניתן כדי שאפשר יהיה לפעול בדרך הראויה והנכונה, ללא מורא וללא משוא פנים.

ב. "אני ה'": משננים לעצמנו כי מוטלות עלינו חובות משני הכיוונים. מחד גיסא, "לא תלך רכיל בעמך", והרבה יותר מזה: זהירות מלפגוע, מלהלבין פנים, מלהאשים האשמות שווא; מאידך גיסא, באותו פסוק עצמו נאמר "לא תעמוד על דם רעך: זהירות מלשתוק, מלהפקיר, מלטעון שזה לא נושא שנוגע לנו וכדו'. בסוף הפסוק נאמר "אני ה'" שזו הדרכה למצבים שבהם הכל תלוי בלב ובהתכווננות.

ג. פועלים בצורה אקטיבית כדי שהתלונה תוכל להתברר בצורה ראויה. פועלים כדי לאפשר לטוענות ולטוענים כי נפגעו להציף את דבריהם; מקשיבים בקשב רב, בעידוד ובתמיכה; יוזמים פעולות הגנה כדי שלא לאפשר לפגוע בטוענים כי הם נפגעו; זוכרים כי במצבים האלה הנפגעות והנפגעים הם הצד החלש, וצריך אומץ רב כדי לצאת עם סיפור כואב, שכן יש לכך השלכות רבות; שומרים על כבוד כל המעורבים; ובד בבד – מודעים שמה שאנחנו שומעים הוא עדיין סיפור סובייקטיבי. לא עובדות. לאלה שמתלוננים נגדם עומדת חזקת החפות. לא מתירים לעצמנו לומר דברים עובדתיים – המתלוננת או המתלונן צודקים, בעל הסמכות צודק וכדו'; לא שופטים ברחובה של עיר ולא בכיכרות הרשתות החברתיות.

ד. מעודדים את הפנייה לרשויות השלטון, שלהן הכוח והאפשרות לברר את התלונות בצורה הטובה ביותר; מפעילים לחץ על הרשויות, אם הן מסרבות להיכנס לתהליך הבירור; מפעילים לחץ על אלה שהתלוננו נגדם כדי שיגיבו ויענו על התלונות האלה וכדו'. אם רשויות השלטון אינן עוסקות בכך – פונים לאלטרנטיבות חברתיות שפועלות לפי כללים הלכתיים ואתיים, ולשם כך הקמנו את פורום תקנה, שעשה ועושה רבות בתחום זה.

ה. לעתים כל זה לא מתרחש, ולא נעשה בירור ממוסד. גם כאן יש להלכה כלים שונים להתמודד עם המציאות הזו, כגון: "למייחש בעי"; "קלא דלא פסיק" וכדו'. ההדרכות ההלכתיות האלה הן התנהלות במצבי ספק. אין בהן קביעה וודאית, אולם יש בהן חובה הלכתית לפעול בצורה "רכה" כדי שלא לאפשר התחמקות של פוגעים ופוגעות, כמו גם כדי למנוע מצבים של פגיעה עתידית.

כל טוב ושלא נדע

כתבות נוספות