שאל את הרב

להסתדר עם משפחה "קשוחה", תוך כדי חזרה בתשובה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 28/10/22 06:25 ג בחשון התשפג

שאלה

שלום רב,

תודה מראש על העזרה !

חוזרת בתשובה .

לצערי נקלעתי לחובות ונאלצתי לחזור אל ההורים שלי

בבית של ההורים יש לי אמא שמדברת באופן תוקפני,

היא לא מכבדת את אבא שלי, היא רוב הזמן ברגשי נחיתות,

היא דיכאונית , עצובה וחושבת שלילי .

לצערי אחי גר גם כן בבית והוא מקלל את אמא שלי ואותי.

האם עליי להישאר? ולשמור על הגבולות שלי?

לאן אפנה? בנוסף על הכל אני חוזרת בתשובה וכל התבטאות

לא רצויה שלהם שורטת לי את הנשמה.

האם יש מקום לחוזרים בתשובה?

לצערי אין לי כסף לשלם כרגע ועלי למצוא עבודה חדשה.

אני גם ממש מחפשת עבודה במגזר הדתי ולא בסביבת חילונים

תשובה

היי, שלום גם לך.

לא פשוט להתייצב מול מציאות מורכבת, במיוחד כשקורים כל מיני שינויים שאיך נאמר במילים עדינות? לא הכי באים לנו טוב בעין או שבאים בזמן הלא מתאים. באופן טבעי אנחנו רוצים שהסביבה שלנו תהיה מותאמת ונעימה אלינו, וכשזה לא קורה, מובן לגמרי ואפילו חשוב שנסתפק ונשאל את עצמנו מה כדאי לעשות, מה נכון לעשות.. התחושות האלה לגמרי טבעיות. ברור שיש קושי להיות בסביבה של אנשים שמתנהגים באופן שלילי ושזה משפיע על התחושות והרגשות שלנו.

לחזור בתשובה כששאר המשפחה לא בעניין, ממש דורש כוחות נפשיים ועמידה על שלנו. אני שמחה לשמוע שאת צולחת את זה ושלמרות הקושי את לא מוותרת ומחפשת דרכים לפתרון ועזרה.

באופן כללי, אני חושבת שאנחנו יכולים להפריד בין אווירה שהיא חיצונית ולא נוגעת אלי ממש (אמא דיכאונית, עצובה, חושבת שלילי, אח שמקלל אותה), לבין אווירה שמופנית כלפי (התבטאות שלילית כלפי, קללות לכיווני). בשניהם כמובן יש השפעה ישירה עלינו, אבל יש לנו את האופציה לבחור איך להתייחס לכל מצב. להחליט מתי זה פוגע בי, מתי זה הופך להיות בלתי סביל בעיני, ומתי אני כן מרגישה שאני מסוגלת להתמודד עם אסטרטגיות אחרות ואולי אפילו להתעלם לפעמים.

בעיניי, כולנו שואפים להגיע למצב אידיאלי ולהתמקם במקום מאוזן בסקאלה שנעה מ- מצב הישרדות לנוחות שגרתית. מצב הישרדות זה בעצם מצב בו כרגע מה שחשוב הוא תנאים בסיסיים להיות בהם. נניח, קודם כל חשוב לנו שיהיה בית לגור בו, אולי גם סגירת חובות ותחילת קבלת הכנסה, ובינתיים ננסה להסתדר עם דברים פחות נעימים כמו אווירה בבית (שברור שזה מבאס וקשה ולא כיף, אבל אנחנו בוחרים להניח את זה בצד לזמן מסוים). אחר כך, כשרואים שמתחיל להסתדר, אנחנו מתפנים לדאוג לחפש מקום עם רווחה נפשית גבוהה בשגרה שלנו. אני מדברת על מצב שיש את היכולת הנפשית והרצון להתמודד עם המצב ולהתמקד במה שחשוב לי. ברור שכאשר מדובר במקרים קיצוניים, יש שיקולים אחרים שצריך לחשוב עליהם לעומק.

בנוגע לכיווני פעולה, חשבתי על כמה דרכים שתוכלי לשקול ואם תרצי, גם ליישם

1. תמיכה, תמיכה, ועוד תמיכה

קודם כל, נרצה למצוא מישהו שיוכל להוות לנו תמיכה במיוחד בזמנים מסובכים ומורכבים. ופה אני אומרת, אם אין אני לי, מי לי.. ואם לא הייתה לי תמיכה עד עכשיו, אני אייצר לי אחת כזו ואדאג לעצמי.

נוכל למשל לנסות למצוא מישהו פחות 'תוקפני' במשפחה שאפשר לגייס אותו לצד שלנו, אני חושבת שיש בזה משהו שמאוד יכול להקל. גם בהקשר של חיפוש עבודה- יש למשל פורומים באינטרנט, אפשר למצוא בפייסבוק, אולי קבוצות ווצאפ, זה גם יכול להוות סוג של קבוצת תמיכה.

זה בעצם להיעזר בכל משאב שאפשר לחשוב עליו, כדי שזה לא ייהפך להיות אני מול העולם לבד. וגם אם בכל זאת אני גרה בבית, אפשר לראות כמה זמן הולך לי בבילוי מחוץ לבית כשאני לא ליד אנשים שלא נחמד לי איתם, כדי להפחית תחושות לא נוחות ולא נעימות. למשל, אם אני רוצה לחפש עבודה, אלך לבית קפה/ספרייה/כל מקום אחר אפשרי לשבת שם בטלפון או במחשב בנחת ובשקט בלי הפרעות מיותרות.

2. השליטה בידיים שלי

אני לא הולכת לחדש לך במשפט הזה כלום, אבל בכל זאת כותבת כי הוא נכון בעייני, ומניחה שגם בעינייך- כסף בחיים זה דבר בסיסי. קשוח להתמודד ביום יום בתחושה שאין ממנו הרבה. אם נרצה לפחות לסדר את העניינים בצורה סבירה, נוכל להתחיל בלנהל את הכסף, שיהיה בשליטה. אפשר לעשות את זה על ידי רשימה של הוצאות, חובות, הכנסות או אופציה של מקורות להכנסה. נוכל לחשוב מה היעד שלי, איך אני יכולה להשיג אותו. אם יש כיוון לעבודה כבר, אז נוכל להיעזר באנשים שמכירים את התחום, ולהכיר גם את המגזר שאליו אני רוצה לפנות.

יש כל מיני משאבים שנוכל להיעזר בהם בנוגע להתנהלות כלכלית נכונה. יש אפליקציות, טיפים, יש למשל את עמותת כל זכות שמאגדת רשימה של ארגוני סיוע. מצרפת לך קישור אם תרצי להציץ: https://www.kolzchut.org.il/he/%D7%94%D7%9B%D7%A0%D7%A1%D7%94_%D7%A0%D7%9E%D7%95%D7%9B%D7%94_%D7%95%D7%A7%D7%A9%D7%99%D7%99%D7%9D_%D7%9B%D7%9C%D7%9B%D7%9C%D7%99%D7%99%D7%9D/%D7%90%D7%A8%D7%92%D7%95%D7%A0%D7%99_%D7%A1%D7%99%D7%95%D7%A2

יש גופים נוספים שעוזרים לצאת מחובות גם על ידי ידע וגם על ידי עזרה. מצרפת לך עוד קישור לסרטון לא ארוך, של 8 דקות בערך שנותן טיפים ליציאה מחובות. אה, ויש אפילו תמליל של הסרטון במידה ואין את הכוח או שלא זורם לנו לראות אותו באותו רגע.. https://www.paamonim.org/he/%D7%94%D7%9E%D7%93%D7%A8%D7%99%D7%9A-%D7%9C%D7%99%D7%A6%D7%99%D7%90%D7%94-%D7%9E%D7%97%D7%95%D7%91%D7%95%D7%AA/

גם לאחר השתדלויות של חיפוש בעזרת משאבי תמיכה נוספים זמניים שווה להמשיך לגייס תמיכה רציפה וגיבוי, שיהיה לנו במה להיאחז ברגעים קשים, ואז נהיה פנויים רגשית ונפשית להתחיל לעבוד על הדברים הנוספים שחשובים לנו.

3. עוד תמיכה, מסוג אחר

מתוך המורכבות והקושי הזה של לחזור בתשובה ולקבל פחות תמיכה, באופן טבעי נרצה להיות בסביבה שקרובה לערכים שלנו, במקום שמתאים ונעים לנו להיות בו. אפשר להתחבר למקומות תמיכה כמו מדרשיות לחוזרות בתשובה, אפשר גם לפנות לדמות רבנית או לחברה קרובה. סביבה תומכת זה מרכיב חשוב בחיי היום יום ובדרך שלנו לעבור אותם בטוב. ותכל'ס למה לא? הכי מגיע לנו בעולם!

עוד נקודה לא פחות חשובה מהקודמות, חשוב לי להזכיר לך שאנחנו ממש כאן! אמנם לא ממש פיזית, אבל נוכל לדבר על הדברים בטלפון, ובווצאפ. זה לגמרי יכול לפנות קצת מקום בלב, לפרוק ולהקל על המצב.

את לא לבד :) אנחנו איתך מרחוק

לסיכום,

העמקנו קצת במה זה אומר להיות חוזרת בתשובה, מה זה דורש ממנו וממה זה מורכב. הצענו דרכי פעולה אפשריות, ובעיקר התמקדנו בחשיבות של לקבל תמיכה גם באופן כללי וגם באופן ספציפי יותר.

כמו שכתבתי, חוץ משאלות באתר, שזה אגב קישור ישיר לשאלה חדשה אם תרצי: https://www.makshivim.org.il/ask-away, אנחנו זמינים גם בשיחת טלפון: כוכבית 8298, וגם בווצאפ במספר: 052-468-3927.

אל תהססי לשלוח הודעה, לעדכן איך הולך, להתקשר, או לשמור אותנו באנשי קשר :) נשמח לדבר איתך.

שנזכה להיות חזקים תמיד,

המון הצלחה

הילה

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות