שאל את הרב

מתוסכלת מבית הספר: למה לא מסכימים שאפרוש?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/10/22 22:50 כט בתשרי התשפג

שאלה

היי.

אני בכיתה י', תלמידה סבבה סה"כ. יש לי חברות והכל אבל אני ממש שונאת ללכת לאולפנא.

מכיתה א' שנאתי את הרעיון של לשבת בכיתה בלי לזוז ולדבר ולהקשיב לדברים שלא מעניינים אותי, וכל יום חיכיתי שהשיעור ייגמר וממש נמאס לי:(

אני בבי"ס עד 4 כל יום, ואז חוזרת הביתה סחוטה מעייפות וממש בלי חשק לעשות שב או ללמוד.. עד עכשיו זה היה נסבל אבל עכשיו זה הכל לבגרות בגלל הרפורמה הדבילית הזאת אז אני גם נדפקת. אני יכולה לעשות כ"כ הרבה דברים בזמן הזה ואני סתם מבזבזת אותו. אני מדריכה באריאל ויש לי תחביבים והכל אבל אין לי זמן בשביל זה בגלל הלימודים.

אני פיזית כל יום בוכה בגלל זה ובאלי לפרוש מהלימודים אבל ההורים שלי בחיים לא יסכימו..

זה לא עוזר לי לדעת שככה זה ושזה יעבור כי זו תקופה שאפשר ממש לנצל אותה.

תשובה

שואלת יקרה.

את מתארת תחושות שבטח רוב התלמידים (וגם המבוגרים) יזדהו איתם. קשה לשבת בכל יום למשך שעות ארוכות, ורק להקשיב וללמוד דברים שאת לא בחרת ללמוד, ואז לחזור הביתה ולהמשיך לשבת וללמוד עוד… התסכול שלך מכך שאת לא יכולה לעשות דברים שמעניינים ומושכים אותך מובן. התחושה היא בטח עוד יותר קשה, כשאת לא מרגישה שהלמידה משמעותית או שהיא תורמת לך משהו.

אז איך מתמודדים?

קודם כל, נשמע ממה שכתבת שאין אף מקצוע שמעניין אותך. האם זה נכון? האם אין שום מקצוע שאת מרגישה שאת נהנית ללמוד, שהוא מעניין או תורם לך? ואם הוא לא תורם לך עכשיו - אולי את יכולה לנסות לחשוב על המשמעות של המקצוע הזה והחשיבות שלו לחיים שלך? למשל, מתמטיקה ואנגלית הם מקצועות חשובים מאוד לחיים. גם אם השיעור לא הכי מעניין, הלימוד של המקצועות האלו הוא קריטי! בנוסף, גם אם החומר או המקצוע ככלל לא מעניינים אותך, לפעמים אפשר לנסות למצוא נקודות מסויימות בחומר שאת כן מתחברת אליהן. בכיתה י' בדרך כלל יש מגמות, האם המגמה שאת לומדת מעניינת אותך? אם לא -אולי אפשר לשנות מגמה למשהו שיותר תתחברי אליו? והאם כל מה שאת לומדת הוא מקצועות חובה? אם יש לך שתי מגמות, אולי אפשר לוותר על אחת מהן?

בנוסף, מה את עושה במהלך ההפסקות? חשוב לנצל את ההפסקות להתרעננות. אם כל ההפסקה את יושבת עם הטלפון, את לא מאפשרת למוח שלך לנוח. לכן מומלץ לא להיות יותר מדי בטלפון במהלך ההפסקות, אלא להזיז את הגוף, וכמובן לאכול ולשתות.

חוץ מהלימודים יש בד"כ בבית הספר הרבה פעילויות חברתיות. בין אם מדובר בפעילויות במסגרת שיעורי חברה, כישורי חיים ופעילויות נוספות שבית הספר עורך, ובין אם מדובר בלפגוש את החברות ולשבת לדבר בהפסקה. אני מבינה ממך שיש לך חיי חברה, אז אפשר לנסות ליהנות מהחלקים האלו.

לא לכל אחד מתאימה המסגרת הרגילה של בית הספר. יש תלמידים שבוחרים ללכת למסגרת חינוכית אחרת. למשל, יש מסגרות בהן עושים בגרות באופן אקסטרני. כלומר, לא הולכים ללמוד בבית הספר אלא לומדים באופן עצמאי בבית, וניגשים לבגרויות. יש גם בתי ספר מקצועיים, שלומדים בהם מקצוע מעשי לחיים כמו להיות ספר או קונדיטור.

דבר נוסף שכדאי לחשוב עליו הוא העניין של ניהול זמן. את מספרת שאת כ"כ עסוקה עם הלימודים שאת לא מספיקה ליהנות מתחביבים ופעילויות נוספות. השאלה היא, האם את יכולה לסדר את לוח הזמנים שלך בצורה כזו, שתוכלי להספיק גם ללמוד וגם לעסוק בתחביבים ובהדרכה באריאל? כדאי לחשוב על זה. אולי את יכולה להיעזר במישהו ולבנות לו"ז שיאפשר לך לנצל את הזמן בצורה מיטבית, כך שלא תרגישי שאת מבזבזת את התקופה הזו.

את מציינת שאת חוזרת סחוטה ועייפה מביה"ס, וזה הגיוני כשמדובר ביום לימודים ארוך כל כך. יחד עם זאת, כדאי לוודא שאין סיבות אחרות שגורמות לעייפות הזו. האם את ישנה טוב בלילה? האם עשית בדיקות דם לוודא שאין לך חוסרים תזונתיים? בנוסף, עיסוק קבוע בפעילות גופנית מאוד עוזר לנו להיות יותר אנרגטיים ופחות עייפים.

כמו שכתבתי, התחושות שלך הן נורמליות. יחד עם זאת, את מספרת שקשה לך עם העניין של לשבת כבר מכיתה א', ולפי מה שאת כותבת מדובר על כל המקצועות. כלומר מדובר כאן על משהו גורף וקבוע, ולא קושי ספציפי עם מורה או מקצוע מסויים שמשעממים אותך. כדאי להבין ממה בדיוק נובע הקושי? לפעמים קושי כמו זה שאת מתארת יכול להיות קשור לקשיים בקשב וריכוז. מדובר על הפרעה שהיא בד"כ מולדת, שמקשה על האדם להתרכז, לשבת לאורך זמן, להימנע מהסחות דעת ועוד. האם יצא לך לבדוק את הנושא הזה?

בנוסף, כדאי להתייעץ גם עם אנשים שנמצאים בסביבה שלך כדי לקבל עצה ותמיכה. את יכולה להתייעץ עם מישהו שאת סומכת עליו. זה יכול להיות הורה, קרובת משפחה, חברה טובה, מחנכת, יועצת ביה"ס... אפשר גם לדבר עם המשיבות שלנו במוקד הטלפוני, בכוכבית 8298 וגם במוקד הווטסאפ - 052-468-3927. נשמח לדבר איתך.

בהצלחה!

רעות

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות