שאל את הרב

האם יש דברים טובים בבדידות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 05/11/22 19:36 יא בחשון התשפג

שאלה

שלום וברכה!

בדידות היא חלק בלתי נפרד מהיותנו בני אדם. אמנם ניתן לצמצם את הרגעים הללו, אך בסופו של דבר כולנו חווים אותה. האם יש מקורות יהודיים שעוסקים בשאלה מה תפקידה של הבדידות בחיינו וכיצד ניתן להפיק ממנה תועלת? אני שואל את השאלה משום שכולם מדברים על כמה זה גרוע להיות בודד וכו׳ ושזה מגיפה עולמית ורציצי לדעת מהם הצדדים החיובים של זה

תשובה

שלום לך ותודה על השאלה!

ממש יפה לראות שאתה בוחר לקחת את התחושה הזאת ולחפש את הדרך ללמוד ולצמוח ממנה. כמו שהזכרת בדידות היא אכן חלק בלתי נמנע מהחיים של כולנו. למרות שלפעמים זה לא נראה ככה, גם אנשים חברתיים ופעילים מאוד לעיתים מוצאים את עצמם לבד. בזמן הקורונה גילינו מה הן ההשפעות השליליות של המרחק מהחברה, עצבות, שעמום, פגיעה בביטחון העצמי ולפעמים אפילו דיכאון וחרדה. כשמסתכלים על זה כך יש נטייה לראות בבדידות דבר שלילי בלבד, במיוחד כשנזכרים שלאחר בריאת האדם אמר הקב"ה "לא טוב היות האדם לבדו" וברא את האישה. מצד שני יש ללבד גם ערך גדול ביהדות. הדוגמא הבולטת ביותר היא כמובן חסידות ברסלב בה ההתבודדות תופסת מקום מרכזי מאוד בעבודת ה' וכפתרון חיובי לבעיות שונות. מכך לכאורה עולה סתירה- האם בדידות היא טובה או רעה?

כאן יש צורך להבדיל בין שני מושגים שנראים בהתחלה דומים: לבד ובדידות. בפסיכולוגיה יש מונח שנקרא "התבודדות חיובית- positive solitude", שמייצג את החלק החיובי בשאיפה להיות לבד לעומת זאת הבדידות במהותה היא רגש שלילי. תחושת הבדידות מגיעה בעיקר מבפנים ולא תלויה רק בכמה אנשים יש או אין סביבי (לפעמים הבדידות דווקא מתעצמת בחברת אנשים רבים).

אפשר לראות את ההבדל בין המצב בדוגמא של אדם שהולך למסעדה ונהנה מהשקט ומהאוכל לבין אדם שבורח כל הזמן לפלאפון וחושב כל הזמן על כמה הוא מסכן ואיך זה נראה רע מבחוץ. שני האנשים נמצאים בדיוק באותה הסיטואציה אבל בעוד שהאדם הראשון לבד, השני בודד. ההבדל היחיד הוא מסגור החוויה, ההחלטה על נקודת ההסתכלות. זה בסדר להיות לבד, כשאדם מרגיש אהוב ובטוח בעצמו הוא לא צריך אנשים סביבו 24/7, הוא יכול ליהנות מעצמו ומהיצירתיות שלו. כדי להגיע למצב הזה אנחנו יכולים להזכיר לעצמנו את החוזקות שלנו (אפילו לכתוב ולשמור בצד לזמנים קשים) ולזכור שהערך העצמי שלנו מגיע רק מבפנים ולא מפידבק חיצוני תמידי.

אז מה אפשר להרוויח מבדידות/התבודדות?

הזדמנות למחשבה עמוקה

כשאנחנו מוקפים כל הזמן באחרים, באופן טבעי אנחנו נוטים להזניח את תהליכי המחשבה העמוקים שמאפיינים את ההתבודדות. כשאנחנו לבד יש לנו זמן לבירור פנימי, האם טוב לי עם עצמי? אם לא, מה אני יכול לשנות כדי להרגיש טוב יותר? תובנות כאלה לא יכולות להגיע כשלאדם אין רגע להכיר את עצמו בלי אחרים סביבו. רגעים ותקופות בהם אנחנו מוצאים את עצמנו בלי חברה יכולים להיות הזדמנות גדולה למחשבה גם על המקום הספציפי בו אנחנו נמצאים. האם אני מרוצה מהבחירות שלי? מהאנשים שמקיפים אותי? ההזדמנות הזאת יכולה להוביל אותנו לשינויים גדולים.

יצירתיות

לפעמים דווקא כשאנחנו לבד (במקלחת למשל) עולים לנו הרעיונות הטובים ביותר. במחקרים שונים גילו שבדידות מגבירה יצירתיות. התופעה הזאת נובעת מכך שלעיתים הנוכחות של אחרים יכולה להגביר את השיפוט העצמי שלנו וכך מונעת ממנו להעז. זאת הסיבה שאומנים שונים (ציירים, משוררים, מוזיקאים...) מעדיפים ליצור בתנאים שקטים לעיתים קרובות .

זמן למילוי מצברים

בחיי היום יום שקט הוא מצרך די נדיר. אנחנו מבלים זמן רב ומשאבים רגשיים באנשים אחרים, בהקשבה תקשורת והכלה. תקופה של בדידות יכולה להיות דווקא חיובית כאשר היא מתאפיינת בתנועה כלפיי פנים, לנצל אותה למילוי מצברים והתרעננות. אפשר להקדיש את הזמן לתחביבים ישנים שהזנחנו או לגילוי של תחומי עניין חדשים.

אתה כמובן מוזמן להמשיך ולקרוא עוד על הבדידות ועל ההזדמנויות שהיא מביאה איתה, למשל בספר "בדידות" של סטנלי רבין (יש שם פרק שלם על בדידות ביהדות).

עם כל הערך של הבדידות חשוב גם לזכור שלבסוף חברה היא צורך בסיסי וחיובי שלנו. אם אנחנו מוצאים את עצמנו לבד יש מה לעשות כדי לשפר את המצב. אפשר לחזק קשרים נוכחיים, להירשם למסגרת שונות שיכולות להגדיל את המעגל החברתי ובאופן כללי להיות פתוח לאנשים סביבך שאולי גם חלקם מרגישים גם קצת לבד.

בכל מקרה אפשר תמיד לפנות אלינו בטלפון כוכבית 8298 לספר איך הולך, לעדכן, וגם להיעזר באנשי המקצוע במוקד בכל שאלה. אפשר גם בווטסאפ, במספר: 052-468-3927. וכמובן גם לשאול שאלות נוספות באמצעות האתר makshivim.org.il/ask-away . נשמח לדבר אתך!

בהצלחה!

עדי

מוקד חברים מקשיבים

כתבות נוספות