שאל את הרב

דין עני המהפך בחררה בעולם המסחר של ימינו

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 12/10/22 08:35 יז בתשרי התשפג

שאלה

שלום הרב, אנו לומדים בישיבה מסכת קידושין, ויש בדף נט. את סוגיית עני מהפך בחחרה. ידועה היא מחלוקת תוס' ורש"י האם דין עני מהפך בחחרה חל גם כאשר יש הזדמנות נדירה לקונה (תוס' סובר שכאשר מדובר בהפקר או במציאה יוצאת דופן אזי אין דין מהפך בחחרה ומותר וככה נראה בר"ן וכן ברא"ש וברשב"א וכן בריטב"א, ואילו לרש"י ולרמב"ן וככה ניתן להסיק בדעת הרמב"ם מהלכות אישות פ"ט הי"ז אסור הדבר אפילו בהפקר ובדבר שהוא בגדר 'מציאה שאסור לפספס').

בשו"ע רמ"א פסק כמו תוס' וסיעתו, אמנם מרן הבית יוסף מביא דעת יש אומרים כתוס' ודעת יש אומרים כרש"י, ולכאורה ידוע הכלל בלימוד שו"ע שתרי 'ישא אומרים' הולכים כמו יש אומרים בתרא, ואם כן לכאורה באמת לפי שולחן ערוך, אסור לי כלל להתמודד למכרזים אם מישהו כבר הגיש לכך מועמדות? ומן הסתם ישנן עוד הרבה נוגמאות אף יותר קריטיות ומשמעותיות בכל עולם המסחר, לכאורה אם שו"ע פוסק כמו רש"י אין שום תחרות, אסור לחברה אחת להיכנס לתחום בו חברה אחרת כבר עוסקת, שהרי בסופו של יום שתי החרות יתחרו על אותו קהל יעד?

אשמח אם הרב יוכל קצת לבאר לי את הדברים, תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

סוגייה זו, שהיא למעשה סוגיית התחרות העסקית בהלכה, עמדה במוקד אין ספור תשובות לאורך הדורות, כי השאלות החשובות שאתה שואל אכן מחייבות לקבוע את קו הגבול בין ההיתר לתחרות עסקית בהלכה ובין גבולותיה.

ואכן, כפי שכתבת נכון בפיסקה הראשונה של השאלה, כבר מיסוד הסוגיה יש מחלוקת ראשונים מה קורה כאשר יש ניגוד אינטרסים מובהק בין המוצא ובין העני המהפך בחררה, שהיא למעשה מחלוקת עד כמה מותר לי לפעול למען האינטרסים שלי, ומתי מדובר בחציית הגבול ובפגיעה באחר.

על אף כללי הפסיקה ביחס ל"יש אומרים" – הפסיקה המקובלת בנושא זה אינה כזו, והיא מתירה תחרות עסקית, ונכתבו על כך מאמרים רבים. הדבר נובע מכמה סיבות: האינטרס הציבורי שתהיה תחרות, כלומר: אין מדובר רק ביחסים שבין המוצא ובין המהפך, ושותפים להכרעות ההלכתיות האלה גם הציבור, שמרוויח מאוד מתחרות עסקית (גם כאן, עם גבולות); יש שטענו כי עני מהפך בחררה מדובר במצב מקרי מסוים, ולא באיסור לחפש חררות במקום שיש עניים, כלומר: שאין לראות בהלכה זו, גם אם נפסוק כי"א השני, איסור לתחרות עסקית אפילו לדעת המחבר; יש שטענו כי צקנות הקהל מאפשרות קביעת כללים אחרים, ועוד ועוד.

מאמר יפה שנכתב על ידי בחור בישיבתנו על המקורות העקרוניים של דין זה נמצא כאן: https://asif.co.il/wp-content/uploads/2021/04/7-42.pdf ושיעור שניתן על הנושא נמצא באתר של ישיבתנו אורות שאול: https://bit.ly/3rOAjpn.

כל טוב ויישר כוח גדול

כתבות נוספות