שאל את הרב

צניעות וחזרה בתשובה: איך להחליט מה מתאים לי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 03/10/22 19:44 ח בתשרי התשפג

שאלה

התקרבתי מאוד לה' בשנה האחרונה. אבל עכשיו כשהשנה החדשה בפתח זה לא באמת שאשנה משהו. יש לי חצאיות וחולצות קצרות או פתוחות וכנל גם שמלות שאני אוהבת ללבוש, שהן מה שנקרא לא צנועות.

בשנה האחרונה קצת התחזקתי ולא קניתי אפילו חצאית אחת קצרה(!), וחולצות שבשבילי היו ממש קצרות מסרתי. השתדלתי למצוא בגדים צנועים אבל אני לא חושבת שזה מהסיבות הנכונות כמו שנקרא.

יש איזה מישהו בשבט שהיה לי עליו קראש, אז רציתי להיראות קצת יותר דוסית כדי שאולי הוא ישים עליי. אין לי קראש יותר אבל עדיין אני לובשת יותר צנוע כדי שאחרים יחשבו עליי שחזרתי בתשובה או שאני בתהליך כזה או אחר. אני כן באמת בתהליך, אבל אני לא מתלבשת צנוע כי אני מאמינה בזה. בעיניי יש לי חצאיות קצרות בארון שהן צנועות ומתאימות בעיניי, ואני לובשת דברים שבעיניי הם צנועים, אם היה לי אומץ הייתי הולכת עם מכנסיים רחבות כי זה צנוע יותר מחצאית קצרה.

אני מרגישה שאני מאוד בשלב שלחפש את עצמי וזה לגיטימי לגיל כזה, אבל מרגישה שאחים שלי מנסים להשפיע עליי את הדרך שלהם. נגיד אחותי המסורתית אמרה לי כזה על משהו שלבשתי 'מה את דוסית?' או אמרה לי ללבוש משהו מסויים ולבשתי כדי להראות לה שאני לא דוסית.

מצד שני יש את אחי הדוס פיצפוצים שמנסה לקרב אותי לדת וכל מיני כאלה, בדרך יפה, ואז שהוא בא אז אני לבושה צנוע.

מה אני אמורה לעשות בנגוע ללבוש שלי? להתהליך של החזרה בתשובה? אני לא רוצה לשנות אותו ב180 מעלות, אני עדיין אני, עם האינסטגרם והסדרות ולפעמים החצאיות הקצרות, אני לא מתכוונת להשתנות, אף אחד לא באמת מתכוון להשתנות.

אז מה הקטע. להמשיך להעמיד פנים לעצמי ולאחרים שאני חוזרת בתשובה?

אני מרגישה שאני משקרת לאחרים ובעיקר לעצמי בקטע הזה, הרי לא חזרתי בתשובה או משהו כזה, התקרבתי יותר לקב"ה, אבל עדיין כנראה אלך לצבא, ועדיין אני מדי פעם עם חברות לובשת את החצאיות הקצרות כי הן לא ישפטו אותי, מתישהו הרגשתי שגם עליהן אני עושה פוזה של דוסית והפסקתי.

אני לא דוסית אני לא מתיימרת להיות אחת כזאתי. אני רוצה להיות פשוט אני, שקרובה לה' מאוד, אוהבת את התפילה, לומדת באולפנה, עושה חשבון נפש ובאמת משתדלת להיות הכי טוב שאני יכולה. אבל מצד שני אני אותה אחת שרואה סדרות, שחושבת על צה"ל כאופציה, שמדי פעם כשרוצה לובשת חצאיות קצרות שבעיניי הן צנועות.

לפעמים אני לובשת בעיר אחרת שהיא לא העיר שלי, את החצאיות הקצרות והכל, כי מחוץ לעיר אף אחד לא מכיר אותי ואי אפשר לדעת שאני דתייה על פי הלבוש הזה אז אני לא עושה חילול ה' שככה דתיות מתלבשות, הרי אף אחד לא מכיר אותי שם ויודע מה אני. ככה אני מתרצת את זה.

לא ממש באלי להשתנות בקטע הזה, נעים לי השילוב הזה בין קודש לחול. אבל זה ממש מפריע לי, ומשהו בי עדיין לא שלם עם הדרך שאני עושה עכשיו שהיא ממש לא מוסברת לאן אני מייעדת את עצמי להגיע.

תשובה

שלום לך!

כמה מתיקות ונעימות שיתפת במה שכתבת. את מתארת חוויות שרבות מאיתנו חוות בתהליך של היחס לצניעות והמקום של התחזקות, וגם הרצון שתהליך זה יהיה כנה ואמיתי. ניכר מהכתיבה שלך שאת בחורה מלאת אמונה, חכמה, בעלת יכולת ליצור קשרים משמעותיים עם הסובבים אותך ויכולת להיות ביקורתית ולהחליט לעצמך מה טוב לך! אז שאפו על כך!

תיארת כמה דברים. ביחס לצניעות וחצאיות קצרות זה עניין של זמן, נוחות, ורצון. כל אחת מאיתנו עוברת שינויים ביחס ללבוש שלה וביחס לנורמות שלה שאיתן היא רוצה להרגיש בנח. אני גם חוויתי דברים דומים ואני זוכרת שהייתה תקופה שרציתי לעבור ללבוש חצאיות שמכסות את הברך ולהשתדל יותר בתחום זה. אחותי יעצה לי עצה מדהימה שאני כעת אעביר אותה גם לך. היא המליצה לי לא להעיף מייד את כל הבגדים שלי, לא לשנות בבת אחת את הסטייל שלי. זה קשה, הבגדים שלנו במידה מסוימת מגדירים אותנו והם דרך לביטוי עבורנו. היא המליצה לי על כל חצאית או שמלה חדשה שהן בהתאם להגדרות החדשות שקבעתי להיפרד מפריט לבוש שבעיני לא מספיק צנוע וככה בעדינות ובהדרגתיות לשנות את הלבוש שלי וזה היה לי כל כך טוב!

תיארת שיש לך קראש על בחור קצת יותר דוס ושקיווית להרשים אותו עם השינוי שלך. הגיוני ממש שאת רוצה להיות עבורו מה שהוא מחפש ומפה יוצאות שתי נקודות חשובות. קודם כל גם דברים חיצוניים במידת מה עבורנו יכולים להיפך לפנימיים ולחלק בלתי נפרד מהאישיות שלנו. אז זה בסדר שבהתחלה זה לא הכי טבעי כמו שחז"ל אומרים "אחרי המעשים נמשים הלבבות". דבר שני, חשוב שתדעי מי את ותקבלי החלטות לפי מה שאת מקווה להיות ולא לפי מה שמצפים ממך. מקווה שתוכלי להגיע למקום של שלווה עם עצמך וכנות מול מה שאת מחפשת בעבודת ה' האישית שלך!

התייחסת גם לצבא והמחשבה שלך להתגייס, נשמע שאת חושבת שללכת בצבא שווה להיות פחות דוסית. אני חושבת שכיום זה ממש לא המצב ויש כל כך הרבה תפקידים ומסגרות שעוזרות לבת הדתייה להשתלב בצה"ל. אני חושבת שזה מוזר שבחברה הדתית לאומית אנחנו מדרבנים בנים ללכת לישיבה או מכינה לפני שירות אך לבנות לפעמים זה מתפספס. זו אולי הזדמנות לשקול ללכת למדרשה ובמסגרת זו קצת לבסס את תפישות העולם שלך ולגבש את הזהות שלך לבנאדם שאת רוצה להיות.

התייחסנו לכמה דברים פה ואני מקווה שנתתי לך קצת סדר בדברים. בנוסף לכך, כמובן שאת מוזמנת תמיד לכתוב אלינו שוב או להתקשר למוקד במספר כוכבית 8298 או בווטסאפ: 052-468-3927 . נשמח לדבר איתך!

מאחלת שתביאי לעצמך ולעם ישראל שנה טובה ומתוקה! גמר חתימה טובה!

חזקי ואמצי,

מוריה

חברים מקשיבים

כתבות נוספות