שאל את הרב

על אילו חטאים אפשר לחזור בתשובה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/09/22 21:56 כג באלול התשפב

שאלה

על מה אפשר לחזור בתשובה ואיך עושים זאת?

שלום, רציתי לשאול על אלו חטאים אפשר לחזור בתשובה?

אני יודע שעל זרע לבטלה, לשון הרע, אבל אשמח לפירוט/רשימה על עוד דברים כי לא עולה לי לראש, וגם אם עולה אני בטוח מפספס הרבה דברים, ואני רוצה להתחזק ולעשות תשובה עם 4 השלבים וכמובן לתקן.

תשובה

שלום וברכה בן ותודה על שאלתך החשובה!

ראשית מרגש כל כך לקרוא את הרצון שלך לחיות בעולמה של התשובה, ולעשות כמה שיותר פעולות של קרבה אל ה' יתברך. זה כל כך לא מובן מאליו, זה מוערך מאוד, ובוודאי משמח את ה' יתברך לאין שיעור.

באופן כללי חשוב לדעת, שהתשובה מועילה לכל דבר, וכפי פסק הרמב"ם בספרו ההלכתי "משנה תורה": "אֵין לְךָ דָּבָר שֶׁעוֹמֵד בִּפְנֵי הַתְּשׁוּבָה", וממשיך הרמב"ם כותב "גְּדוֹלָה תְּשׁוּבָה שֶׁמְּקָרֶבֶת אֶת הָאָדָם לַשְּׁכִינָה שֶׁנֶּאֱמַר "שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ"... וְנֶאֱמַר "אִם תָּשׁוּב יִשְׂרָאֵל נְאֻם ה' אֵלַי תָּשׁוּב". כְּלוֹמַר אִם תַּחֲזֹר בִּתְשׁוּבָה בִּי תִּדְבַּק. הַתְּשׁוּבָה מְקָרֶבֶת אֶת הָרְחוֹקִים. אֶמֶשׁ הָיָה זֶה שָׂנאוּי לִפְנֵי הַמָּקוֹם מְשֻׁקָּץ וּמְרֻחָק וְתוֹעֵבָה. וְהַיּוֹם הוּא אָהוּב וְנֶחְמָד קָרוֹב וְיָדִיד... כַּמָּה מְעֻלָּה מַעֲלַת הַתְּשׁוּבָה. אֶמֶשׁ הָיָה זֶה מֻבְדָּל מֵה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל שֶׁנֶּאֱמַר "עֲוֹנוֹתֵיכֶם הָיוּ מַבְדִּלִים בֵּינֵכֶם לְבֵין אֱלֹהֵיכֶם", וְהַיּוֹם הוּא מֻדְבָּק בַּשְּׁכִינָה שֶׁנֶּאֱמַר "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱלֹהֵיכֶם"!

ולכן, אשריך בן שאתה רוצה לעשות תשובה ולהיות דבק בה'.

באופן ספציפי, רשימת הנושאים עליה יש לעשות תשובה, הינה אישית ומשתנה בין אדם לאדם. כלומר, וודאי שכולנו מחוייבים באותן מצוות ולכולנו יש מה להשתפר כמעט בכל תחום. כגון: לשון הרע, כוונה בתפילה, תפילה בזמנה, כיבוד הורים, לימוד תורה, הלכות שבת לפרטיהם ודקדוקיהם, ברכות, דיוק בפרטי המצוות של מצה, לולב או תפילין, וכמובן גם בבין אדם לחבירו, מידות מגונות כקנאה, תאווה וכבוד, בין אדם לחבירו, אבק גזל, ועוד.

אבל באופן מיוחד לכל אחד מאיתנו יש התמודדות שונה מחבירו, עליה הוא מרגיש שהוא צריך לעשות תשובה מיוחדת וממוקדת, וזה משתנה מאדם לאדם, ומשתנה מרגשי ליבו לאורך ימי חייו. ואם האדם מרגיש שהוא רוצה לחזור בתשובה על דברים נוספים, הוא יכול לקרוא את כל תרי"ג המצוות לרמב"ם ולחפש את המקומות בהם הוא מרגיש חסר ועליהם הוא רוצה לחזור בתשובה.

מצד שני, חשוב לציין, שישנו חשש שאם האדם יעבור דבר דבר לאורך תרי"ג המצוות ויראה את כל המקומות בהם הוא צריך להשתפר ולעשות תשובה, הוא עלול להיכנס לייאוש, שמא כל חייו הוא לא יספיק לתקן הכל. על כן, טוב לזכור את מאמר חז"ל בגמרא "תפסת מרובה – לא תפסת, תפסת מועט – תפסת", כלומר שאם כי וודאי שיש לנו לעשות תשובה על כל המקומות בהם היינו לא בסדר, אך את סדר הפעולות המעשיות לתיקון דרכינו עלינו לעשות לאט לאט, ולא לנסות להשתלט על כל הפעולות והמעשיים שלנו בפעם אחת. כך גם אומר המדרש "אָמְרוּ יִשְׂרָאֵל לִפְנֵי הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, רִבּוֹנוֹ שֶׁל עוֹלָם, אַתָּה יוֹדֵעַ כֹּחוֹ שֶׁל יֵצֶר הָרַע שֶׁהוּא קָשֶׁה. אָמַר לָהֶם הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, סַלְּקוּ אוֹתוֹ קִמְעָא קִמְעָא בָּעוֹלָם הַזֶּה, וַאֲנִי מַעֲבִירוֹ מִכֶּם לֶעָתִיד".

מאחל לך הצלחה גדולה בכל!

בהערכה רבה!

ידידיה

כתבות נוספות