שאל את הרב

איך יודעים שה' קיים? ומי אמר שה' מקשיב לתפילות שלי?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 31/08/22 02:07 ד באלול התשפב

שאלה

שלום כבוד הרב, אני בן 13 ממשפחה מסורתית, ובזמן האחרון התחלתי להתחזק בדת.

אני קורא קריאת שמע על המיטה, מניח תפילין כל יום, קורא תהילים כל יום, הולך למנחה וערבית כל יום וכו'.

בזמן האחרון נכנסו לי מחשבות אם ה' קיים או לא. וגם שמתי לב שאם אני אבקש משהו מהקב"ה אני לא אאמין שזה באמת יקרה, ואם אני אדבר איתו אני לא תמיד אאמין שהוא שומע אותי.

אני נכנסתי קצת לפחדים בגלל זה, כי אני לא רואה את עצמי עכשיו, וגם לא בעתיד, בלי כיפה ולא דתי.

בברכה,

מתן

תשובה

שלום וברכה מתן היקר!

מרגש מאוד לשמוע ממך על תהליך ההתחזקות שלך בתורה וקיום המצוות. המצוות שאתה מקיים יקרות מאוד, חשובות מאוד, ומשמחות את ה' יתברך מאוד! אשריך!

כמו כן אני מאוד מעריך את היכולת שלך לשאול את הדברים באופן פתוח ואמיתי, ואת זה שאתה לא משאיר את השאלות סגורות בפנים. מפני שהשאלות ובירורים הם הדרך היחידה לגלות עוד ועוד פרטים על האמונה, על התורה ועל המצוות. השאלות הם הכלי המרכזי שיש לנו כדי לחזק ולקדם את האמונה שלנו. ולכן חשוב שתמיד תשאל ותברר את מה שלא ברור לך ואת מה מפריע לך.

מתן היקר, הידיעה שלנו שה' קיים נובעת מתוך תפיסה פשוטה מאוד, האומרת שלא יכול להיות דבר בעולם שאין לו מישהו שברא ויצר אותו. עולם שלם מלא שאנו רואים שהוא חייב להיברא מתוך מחשבה ותוכניות מדויקות מוכיחות את קיומו של בורא גדול שחייב להבין ולדעת את כל הפרטים הללו, וחייב להיות גדול יותר מכל המציאות שאנו רואים. ולכן הקב"ה לא נראה בעיניים שלנו, כי הוא מעבר למושגים שלנו בחמשת החושים, אלא הוא זה שיצר את העולם הגדול הזה שבתוכו הכל כלול, כמו שאנחנו אומרים בתפילת ערבית "בורא יום ולילה". זו הסיבה שגם גדולי המדענים בעבר ובהווה הודו ומודים בקיומו של אלוקים.

כעת אומר את האמת, הוכחות והסברים לקיומו של הקב"ה הם רבים ושונים. יש הסברים מדעיים, יש הסברים על פי השכל וחוקי ההיגיון, יש הוכחות היסטוריות ועוד. אך מכיוון שאיני יודע מה האופי והסגנון המיוחדים שלך ולמה אתה מתחבר יותר. אני מפנה אותך בשמחה לאתר "70 השאלות הקשות ביהדות" בקישור https://70q.co.il/questions/7/#s2, יש שם התייחסות מפורטת וברורה לכל השאלות המרכזיות, באופן מילולי, בדוגמאות, בהוכחות מדעיות ובסרטונים נפלאים. אתר מתוק ומיוחד, מומלץ בחום.

כעת אתייחס לשאלה שלך בנושא התפילה וההקשבה של ה'. בתפילת שמונה עשרה אנו אומרים "כי אתה שומע תפילת כל פה", אנו מאמינים שהקב"ה בוודאי שומע את כל התפילות והבקשות שלנו, אגב זה כולל גם את הבקשות שהם לא התפילות הרגילות של שחרית, מנחה או ערבית, אלא ה' שומע ומאזין "תפילת כל פה", כל פניה ובקשה ה' שומע. הגמרא בירושלמי מתארת את ההקשבה של הקב"ה אלינו במילים האלה "הקב"ה נראה רחוק — ואין קרוב ממנו. רְאְה כמה הוא גבוה מעולמו, ואדם נכנס לבית הכנסת ועומד אחורי העמוד ומתפלל בלחישה, והקב"ה מאזין את תפילתו. שנאמר (שמואל א' א, יג) "וחנה היא מדברת על לִבָּה, רק שפתיה נעות, וקולה לא יִשָמֵעַ", והאזין הקב"ה את תפילתה, וכן כל בריותיו, שנאמר (תהילים קב, א) "תפילה לעני כי יעטוף, ולפני ה' ישפוך שיחו", כאדם הַמֵשִיחַ באוזני חברו, והוא שומע. ויש לך אלוקים קרוב מזה שהוא קרוב לבריותיו כְפֶה לאוזן"?!

אם כן, הקב"ה שומע תמיד ומקשיב לנו בכל רגע נתון. אמנם, אתה צודק שלא תמיד מה שאנחנו מבקשים קורה מיידית באותו רגע, כגון הצלחה במבחן או קבלה לעבודה וכדו'. אך זה לא מפני שה' לא רוצה לעזור לנו או שהוא לא מקשיב לנו, חלילה. אלא וודאי שה' חפץ להטיב לנו - כמו שאנחנו אומרים ב"אשרי יושבי ביתך" בתפילת מנחה "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו", וגם אנחנו אומרים בתפילת שמונה עשרה "כי אל טוב ומטיב אתה", אלא שבגלל שהוא רוצה להטיב לנו, ומפני שהקב"ה יודע שכרגע דבר זה לא טוב עבורנו, לכן לא תמיד התפילות שאנחנו מבקשים נענות מיד. אך וודאי שאין זה אומר שאין צורך להתפלל תמיד, מפני שהתפילה היא אחת הכלים המשמעותיים עבורנו כדי לקבל את מבוקשינו, והקב"ה רוצה שנתפלל אליו ונבקש ממנו את כל צרכינו.

מאחל לך הצלחה רבה בהמשך הדרך, וכמובן שאתה מוזמן לפנות אלינו שוב – תמיד, לכל דבר ועניין.

בהערכה רבה מאוד!

ידידיה

כתבות נוספות