שאל את הרב

פחדים, חרדות וקשיים באמונה - איך אפשר להתגבר?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/11/22 01:03 ל בחשון התשפג

שאלה

אני מאוד מאמין אבל יש בי פגם שאני כל הזמן מפחד, ולא מצליח להאמין בהשם שהכל ממנו. כל דבר קטן שקורה אני מפחד ונכנס לחרדות ודכאונות. מקווה שתוכלו לייעץ לי עצה טובה.

תודה,

ישראל

תשובה

הי ישראל.

אתה כותב שיש לך פגם שאתה כל הזמן מפחד. אני מבינה את התחושה. פחד יכול לפעמים להיות תחושה לא נעימה ומחלישה. למרות זאת אני רוצה להציע שזה לא פגם. כולנו מפחדים ממשהו. לפעמים זה פחד מחוסר שליטה או מחוסר הבנה של משהו שקורה. לפעמים פחד ממשהו אחר. פחד יכול להיות גם רגש חשוב. הוא עוזר לנו להבין שמשהו לא בסדר. אבל איך בכל אופן מתמודדים עם הפחד? במיוחד כשאתה מתאר שהוא מנהל אותך ולא אתה אותו?

אתה כותב שכל דבר קטן שקורה מוביל אותך לחרדה ודיכאון. אלו שני דברים שונים שלפעמים באמת מופיעים ביחד. אבל חשוב להבין את ההבדל ביניהם. וגם את ההבדל בינם לבין פחד. כאשר אנחנו מפחדים אנחנו יכולים להגיב בכול מיני דרכים. תנסה לדמיין צבי רץ ביער ופתאום רואה מולו אריה. מה הוא יכול לעשות כדי להינצל מהאריה? הוא יכול להתחיל לברוח. הוא יכול לנסות לתקוף את האריה בתקווה שהאריה יחשוב שהוא חזק ויברח. והוא יכול לקפוא במקום ולקוות שהאריה לא ישים לב אליו.

גם בני אדם הם כאלה (בשפה מקצועית קוראים לזה שלושת ה,F אולי שמעת על זה). לפעמים כשאנחנו מפחדים אנחנו מנסים להילחם במה שקורה ולפעמים אנחנו בורחים. לפעמים אנחנו קופאים במקום. החרדה והדיכאון מתחברים יותר לדרך הזו. משהו במערכת מפסיק לרגע לעבוד ולהתמודד ונכנס למצב של הגנה. אתה בעצם שומר על עצמך שלא תיפגע יותר.

למרות שהשתמשתי במילים 'חרדה ודיכאון', חשוב לזכור שהתגובה הזאת היא נורמאלית. היא דרך להתמודד עם דברים שאתה מרגיש שהם קשים לך. זה לא כמו חרדה ודיכאון מאובחנים. אנשים שמתמודדים עם חרדה ודיכאון מתקשים להתנהל בחיים וזקוקים לליווי מקצועי אינטנסיבי. ברוך ה' זה לא נשמע שאתה שם!

למרות שהתגובה שלך היא נורמלית, נראה שאתה משתמש בה לפעמים יותר ממה שהייתה רוצה. אז איך אפשר לעזור לך?

1. תרגילי נשימות- כשאתה נמצא בתוך המצוקה ומרגיש שאתה מתחיל להיכנס לחרדה, לנשום. לנסות להחזיר את עצמך למציאות עכשיו כדי שתוכל להתמודד עם הבעיה. אם ננסה לחזור לצבי שרואה אריה, תחשוב מה היה קורה אם אותו צבי היה מצליח רגע לחשוב. אם היה לו רגע הוא אולי היה מוצא איזה מחבוא באזור או שביל צדדי. בכל מקרה, הוא היה מצליח להתמודד יותר טוב. אבל אם הוא נלחץ, הנשימה שלו נהיית כבדה יותר, השרירים מתכווצים, וככה הרבה יותר קשה לחשוב בצורה נקייה ולהתמודד עם האריה. ליכולת להישאר במחשבה צלולה במצבים כאלה, קוראים לפעמים 'קרקוע'.

הנה כמה סרטונים שמלמדים איך לעשות את זה. הקלד ביוטיוב:

הרפיית ג'קובסון - לכווץ דווקא משחרר!

נשימת קופסה להפחתת חרדה ולחץ

כמו כן אפשר לחפש בחנות האפליקציות את האפליקציה- IBREATH - תרגול נשימות.

מדיטציה- יש המון סרטונים באינטרנט. אתה יכול לחפש גם את אפליקציית my medi . היא בעברית ויש בה תרגולים במיוחד לחרדה.

2. שיח עם אנשים- לשתף אנשים בסביבה שלך יכול לעזור לך גם להתמודד עם החרדות באופן כללי. אבל גם בזמן שאתה נמצא בזמן לחץ, אם יש מישהו בסביבה שיודע, הוא יוכל לעזור לך. אתה יכול לשתף את ההורים, אחים, מדריך בוגר, מחנך או מורה שאתה סומך עליו. היועצת של בית הספר גם יכולה לעזור. תנסה לראות מי נמצא בסביבה.

3. ממליצה על הספר 'בוחרים להרגיש טוב' של דייויד ברנס. ספר שמדבר, כמו שמספרת הכותרת שלו, על איך להרגיש טוב יותר! הוא גם מסביר בצורה ברורה וקלילה איך עובדת החרדה ואיך אפשר להתמודד איתה ביום יום, ויש בו אפילו מבדק דיכאון מהיר שיכול לעזור לך לברר האם ועד כמה אתה בעצם בדיכאון.

דבר נוסף אחרון, לגבי שאלות באמונה. זה בסדר שיש לפעמים עליות ומורדות. זה לא אומר שהכול אבוד. לא צריך לפחד מהגלים האלה, הם באים והולכים. כמו כמעט כל קשר שיש בו זמנים של יותר ופחות התקרבות.

אז אם נסכם:

דיברנו על המקום הנורמטיבי של פחד והמקום המורכב שלו. הסברנו למה הוא חשוב ולמה בכלל הוא קיים. הסברנו גם על דרכים שונות להתמודד בתוך פחד ועל ההבדל בינו לבין חרדה ודיכאון מאובחנים. נתנו גם כמה כלים להתמודד עם רגעים של חרדה- נשימות, הרפיית שרירים, מדיטציה ותרגילי הרגעה. הצעתי לך לחפש עוד אנשים להיעזר בהם, ליצור סביבה קרובה תומכת שתעזור לך. לסיום המלצתי גם על ספר לעזרה נוספת לעצמך.

מזמינה אותך להמשיך להיות אתנו בקשר. אם בשאלה נוספת באתר, אם בטלפון אלינו, בכוכבית 8298, ואם בווטסאפ: 052-468-3927

שיהיה לך המון בהצלחה!

אודיה

כתבות נוספות