שאל את הרב

תשעת הימים

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 05/08/02 22:06 כז באב התשסב

שאלה

אלו החמרות יש בתשעת הימים?

תשובה

א. נוהגים לאסור אכילת בשר ושתית יין מראש חודש אב. לדעת בן-איש-חי האיסור הוא ממוצאי ר"ח. לחולים, לזקנים ולאנשים חלשים מקילים.

ב. האיסור כולל אבקות מרק בשריות.

ג. אין מתחילים בבנייה מר"ח אב, אלא אם כן עלול להיגרם הפסד או נזק מחמת ההימנעות מהבנייה. מי שהתחיל קודם ר"ח, רשאי להמשיך אחריו. בנייה ציבורית מותרת, ובפרט בארץ-ישראל, כדי לחזק מקומות מיוחדים שבה.

ד. סיוד - מותר; אבל צבע פלסטי או טפטים אסור.

ה. בהלכה "ממעטין במשא ומתן" - הכוונה לקניית בגדים לחתונה, אך נוהגים למעט בכל משא ומתן. לפי משנה-ברורה, כיום הכל נעשה לשם פרנסה, ולכן מותר.

ו. אם מזדמנת מכירת בגדים בזול והיא תופסק לאחר ט' באב, מותר לקנות אפי' בגדים עבור חתונה.

ז. מותר לטעת עצי פרי, ובפרט בארץ-ישראל. עצי נוי ופרחים - אסור, אבל אם המטרה היא ליפות את הארץ, או לתת פרנסה לפועלים יהודים - מותר.

ח. החל מראש חודש אסור לסרוג, אפילו כיפה.

ט. מי שהזמין וקנה רכב או רהיטים וקבלם בימי בין המצרים, לא ישתמש בהם עד לאחר תשעה באב.

י. כשר"ח אב חל ביום שישי, נחלקו הפוסקים אם גם ביום זה חל איסור הרחיצה, שברוב השנים מתחילים בו בר"ח אב. דעת המשנה-ברורה מ"ב תקנא,פט, שמותר לרחוץ כל גופו בחמין בערב שבת זו, אבל זאת רק למי שרוחץ תמיד בע"ש לכבוד שבת. ואילו בכף-החיים (תקנא,קפט) הביא דעה, שיש להקדים ולרחוץ ביום חמישי שהוא ערב ר"ח. אכן, כיון שיש תקנה קבועה לרחוץ בכל ע"ש, רשאי אדם לרחוץ את כל גופו גם ביום שישי, כבכל ערב שבת.

יא. מנהגנו הוא שמר"ח אב והלאה אין מתרחצים אפילו בצונן. יוצאים מכלל זה: חולה אע"פ שאין בו סכנה, ומי שהוא מטונף מחמת עבודה או מזיעה יתירה. בכל מקרה יש להימנע משימוש בסבון ריחני, שהוא לשם תענוג בלבד. מכאן שאין לשחות בים או בבריכה בימים אלה.

יב. מהפסוק "כל רודפיה השיגוהו בין המצרים" למדו חז"ל, שבימים אלה יש לחוש לכל דבר שיש בו סכנה ולהתרחק ממנה. לכן: אדם הרגיל בכל ימות השנה לחצות כביש שלא במעבר חציה (אגב, בדבר זה עצמו אין הוא נוהג כדין!) יזהר בימים אלה לחצות רק במקומות המותרים, ולא לפני שבחן את הכביש היטב משמאלו ומימינו. כאמור, בימים שקודם ר"ח אב מותר לרחוץ בים ובבריכה, אבל גם אז יש להיזהר משנה זהירות, לא להתרחק משפת הים ולא לשחות במקום שאין מציל. ראוי שבימים אלו ימנו שני מצילים בכל בריכה.

כתבות נוספות