שאל את הרב

תשובות לפני כולם

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 13/01/13 00:47 ב בשבט התשעג

שאלה

שלום.

אני לוקחת שיעורים פרטיים באנגלית, ולמורה הפרטית שלי יש את הספר של המדריך למורה, שבו המורה בכיתה משתמשת. בספר של המדריך למורה יש מבחנים ותשובות למבחנים. לפני המבחן הראשון המורה הפרטית שלי הביאה לי את המבחנים והתשובות למקרה שהמורה באמת תביא את המבחנים מהספר ולא תחבר לבד. במבחן הראשון באמת השאלות היו בדיוק אותו הדבר, וקיבלתי ציון טוב כי היו לי השאלות לפני (למרות שלא ידעתי במאה אחוז שהם יהיו במבחן). לפני המבחן השני סיפרתי למורה הפרטית שלי שהמורה הביאה לנו במבחן את אותן שאלות בדיוק שהיא הביאה לי, אז המורה הפרטית שלי הביאה לי את השאלות והתשובות שוב. הפעם זה היה שונה. ידעתי ב99 אחוז שהם יהיו במבחן. ובסופו של דבר הם באמת היו, שוב בדיוק אותו הדבר- אחד לאחד.

השאלה שלי היא אם זה מותר. מצד אחד אולי זו גניבת דעת של המורה? הרי יש לי את המבחן כביכול לפני כולם. ומצד שני, המורה צריכה לקחת בחשבון שאנחנו התלמידות יכולות איכשהוא להגיע אל הספר הזה של המדריך למורה. לא כזה מסובך.

אני מקווה שהסברתי טוב, והמקרה מובן.

תודה רבה!

תשובה

שלום!

לדעתי המורה אינה מעלה בדעתה שלתלמידות יש גישה לספר המיועד למורים (כך אני מבין את המציאות). מה גם, שלא מסתבר שהמורה רוצה לבחון אתכם דווקא על השאלות הספיצפיות האלו, אלא אלו שאלות שאמורות לבחון אם אתן יודעות לפתור סוג כזה של שאלות, ולכן מסתבר שאם היא היתה יודעת שיש תלמידות שיודעות מה השאלות מראש היא היתה משקיעה ומכינה מבחן אחר.

מלבד זאת, מצד עצמך כדאי לך שלא לדעת את השאלות, כדי שתדעי באמת את מצבך בחומר, שהרי אין תועלת בכך שתדעי לפתור את אותן השאלות שבמבחן, אלא בכך שתתקדמי באמת בלימוד.

בכל אופן, יש לי הצעה: (אם לא נעים לך לשאול את המורה בעצמך) תכתבי למורה פתק עם השאלה הזאת באנונימיות ותעבירי אליה דרך חברה, ותעשי לפי תשובתה. אני בטוח שהמורה תתפעל ממידת היושר של תלמידותיה ולא תכעס.

כל הכבוד על מידת היושר וההגינות שלך!
בהצלחה!

כתבות נוספות