שאל את הרב

תשובה על פגם הברית

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/08/13 01:40 כח באב התשעג

שאלה

בס"ד

שלום לרב. אני נכשל הרבה בפגם הברית מילדות ויש לי כמה שאלות:

(1) קשה לי להאמין שאם נכשלתי בפגם מהברית במזיד אבל יצר הרע התגבר עלי מאוד מאוד והכניס רוח שטות, ובפרט שאני נכשל בזה הרבה, לצערי, שאם אומר "תיקון הכללי" יתוקן מה שפגמתי. האם בכל זאת ר' נחמן מברסלב הבטיח שאם אפילו אני נכשל במזיד לצערי, (ואח"כ אני נורא מתחרט,) "תיקון הכללי" יתקן את אשר עוויתי (כי בעוונותי הרבים התרגלתי לזה מילדות) ?

(2) אם נכשלתי בפגם הברית ביום מסויים בשבוע, האם אני מאבד את המז"ל של אותו יום או של כל השבוע (ויש לזה מקורות) או בדרגות (כלומר, ביום שנכשלתי מאבד את רוב המזל, ובשבוע הנ"ל {ששבת היא מקור הברכה} את חלקו הקטן ?

(3) אם על עוון פגם הברית, הוצאת שז"ל במזיד, ובפרט שהרביתי לפשוע מילדות רח"ל, יש על זה תשובה מאהבה ממש שעוונות נהפכים לזכויות ממש ?

(4) פעם היו לי רצון וכיסופין והתלהבות גדולה מאוד שרציתי מאוד ללמוד תורה וגמרא ומשניות וכו' אבל נכשלתי ונכשלתי וכו' ועכשיו איבדתי את זה, ואני מאוד משתוקק שיהיה לי חשק גדול מאוד והתלהבות שוב ללמוד תורה, ואפילו שיש לי הרבה רצונות טובים (בנפש האלוקית שלי) כגון ציור שמן על בד, נחלש לי החשק גם לזה. אבל אני מאוד רוצה (בנפש האלוקית שלי) דווקא שיהיה לי חשק ורצון דווקא ללמוד תורה. וכידוע, הבעל דבר בתחילה מתלבש עצמו במצוות, כלומר מגדיל את ההתלהבות מאוד ומסית את האדם לעוונות, מתוך ידיעת שיפלותו ושאף-פעם לא יגיע לזה ח"ו רח"ל (ליקוטי הלכות).

[איך מחזירים את החשק וההתלהבות והכיסופין ללימוד תורה דווקא והאם קודם צריך דווקא ללמוד בלא חשק בעמל וביגיעה ?]

תודה מראש על עבודת הקודש שלכם באתר ובפרט לרב, שאין רחמנות גדולה מזו שכשרואים שישראל נכשלים בעבירות, להוציאם מזה (קיצור ליקוטי מוהר"ן, ליקוטי תנינא).

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הבעל דבר מסבך אותך במחשבות ובפחדים - כך אתה מאבד את הכוחות שלך.
אתה לומד קטעים בדברי רבי נחמן, אבל קשה להגיע להבנה העמוקה של תורתו בלי הדרכת רבנים - מורים.
אתה צריך לשים לב לעקרונות הבאים:
1. אל תנסה להסיק מסקנות מקטעים שאתה לומד בעצמך.
2. כל היהדות וכל הרבנים יודעים, מדריכים ומלמדים עקרון פשוט - לעולם צריך לתקן. תמיד אפשר לתקן.
3. מה שנאמר על תשובה מאהבה שהופכת זדונות לזכויות - נאמר בלי יוצאים מהכלל, זה כולל את כל העברות שבתורה
4. אל תתבלבל בין טוב לרע. כל מה שמלהיב בלימוד ובקיום מצוות הוא טוב, כולו טוב. כל מה שמרחיק וממעיט תורה ומצוות הוא רע.
5. התלהבות מקבלים בתפילה ובמעשה: אם אתה רוצה התלהבות בלימוד תורה אתה צריך להתפלל על זה הרבה מאוד ולנסות לעשות זאת בהדרגה(!) לדוגמה: בשחרית ללמוד קצת בהתלהבות, ואז לפנות למעשיך. כך במנחה - ללמוד קצת בהתלהבות ושוב לדרכך. כך גם בערב...

ועיין תשובה והפניות לעוד תשובות
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=292086

כתבות נוספות