שאל את הרב

תשובה לטענות של ביקורת המקרא

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 21/06/13 18:56 יג בתמוז התשעג

שאלה

יש כאן כמה פסוקים שברמה הבסיסית נדמה כמראים שישנם חלקים בתורה שנכתבו זמן רב לאחר משה.

1) בראשית פרק יד 14 : "וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת-חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמנָה עָשָׂר וּשְׁלשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדּף עַד-דָּן"

באותה עת המקום עדיין היה קרוי לייש, ורק בזמן השופטים כששבט דן נדד צפונה וכבש את לייש, המקום נקרא דן.

2) בראשית לו 31: "וְאֵלֶּה הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מָלְכוּ בְּאֶרֶץ אֱדוֹם לִפְנֵי מְלָךְ- מֶלֶךְ לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל"

כיצד המחבר ידע שיהיה מלך, וצאצאי הדורות האחרונים של אדום המצויינים שם נראים מתקופה מאוחרת לזמן משה.

3) בראשית יג 7: "הכנעני והפריזי אז יושב בארץ".

משפט זה לא מתאים להאמר גם בזמן משה, וגם בזמן יהושע שעדיין ישבו בארץ כנענים.

4) בראשית פרק כב 14: "וַיִּקְרָא אַבְרָהָם שֵׁם-הַמָּקוֹם הַהוּא ה' יִרְאֶה אֲשֶׁר יֵאָמֵר הַיּוֹם בְּהַר ה' יֵרָאֶה"

רק זמן רב לאחר מכן ידעו שהר המוריה נבחר על-ידי ה'. אם נאמר שמדובר בנבואה של אברהם, אז כיצד בני ישראל שהתנחלו בארץ לא הכירו אותה.

5) העלמותו של שבט שמעון בברכת משה. נראה שברכה זו משקפת זמן שלאחר העלמותו של שבט שמעון במאות הי'-ט' לפנה"ס.

6) במדבר פרק לב 41 : "וְיָאִיר בֶּן-מְנַשֶּׁה הָלַךְ וַיִּלְכּד אֶת-חַוּתֵיהֶם וַיִּקְרָא אֶתְהֶן חַוּת יָאִיר"

שופטים י ג-ד: "וַיָּקָם אַחֲרָיו יָאִיר הַגִּלְעָדִי וַיִּשְׁפּט אֶת-יִשְׂרָאֵל עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה: וַיְהִי-לוֹ שְׁלֹשִׁים בָּנִים רכְבִים עַל-שְׁלֹשִׁים עֲיָרִים וּשְׁלֹשִׁים עֲיָרִים לָהֶם לָהֶם יִקְרְאוּ חַוּת יָאִיר עַד הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר בְּאֶרֶץ הַגִּלְעָד"

כיצד בעל ספר במדבר ידע על הארוע שהתרחש רק בתקופת השופטים.

תשובה

בס"ד
שלום רב,


1. ´דן´ המקום נקרא דן עוד לפני ששבט דן פנה לשם. הנהר היוצא מאזור זה: ´ירדן´ (בראשית יג) מבליע בתוכו את השם העתיק.
היה ידוע שהמקום ראוי לשבט דן (דברים לג; כב וכן לד;א) זה מה שהניע את שבט דן בימי השופטים לצאת ולחפש לעצמו מקום דווקא באזור הזה.

2. הכתוב מספר שאדום התחילו מלכות הרבה לפני ישראל. עובדה זו עלולה היתה לעורר מבוכה בישראל כאילו אדום מצליחים יותר, הם המבורכים במלכות. לכן מדגיש הכתוב שעוד תהיה מלכות בישראל. זה נכתב כהבטחה לעתיד ולא כסיכום של העבר.

3. ´בארץ´ אין פרושו בארץ ישראל כולה, אלא באותו איזור (שכם ואלון מורה) בו התמקם אברהם באותה עת(יב; ו) "ויעבר אברם בארץ (באזור מסויים) עד מקום שכם עד אלון מורה (באזור הזה ישבו)והכנעני אז בארץ (=באזור של שכם ואלון מורה):

כך גם בפרק הבא:
(יג; ג) וילך למסעיו מנגב ועד בית אל עד המקום אשר היה שם אהלה בתחלה בין בית אל ובין העי:
אברהם נמצא באזור בית אל והעי. שם ב-´ארץ´ הזאת מתרחש ריב:
(ו) ולא נשא אתם הארץ לשבת יחדו כי היה רכושם רב ולא יכלו לשבת יחדו:

כאן מציין הכתוב שהכנעני והפריזי יושב ב-´ארץ´ הזאת בין בית אל והעי:
(ז) ויהי ריב בין רעי מקנה אברם ובין רעי מקנה לוט והכנעני והפרזי אז ישב בארץ:

אכן בהמשך לוט פורש לערי הכיכר ואברהם נשאר בארץ הכנעני, זו כמובן לא ארץ ישראל כולה - שאם כן גם לוט היה בארץ כנען:
(יב) אברם ישב בארץ כנען ולוט ישב בערי הככר ויאהל עד סדם:

4. בימי משה לא ידעו מה המקום המדויק של הר המוריה. הזיהוי של המקום נעלם. הדבר נודע מחדש רק לדוד בשעה שקנה את גורן ארנן.
(דברי הימים ב ג; א) ויחל שלמה לבנות את בית ד´ בירושלם בהר המוריה אשר נראה לדויד אביהו אשר הכין במקום דויד בגרן ארנן היבוסי.

כאשר משה מסר את ספר בראשית לעם ישראל ידע לומר שהמקום בו נעקד יצחק הוא המקום בו בחר ד´ לקיים את המצוות של העליה לרגל (יאמר היום בהר ד´ יראה) אבל לא נודע לו זיהוי המקום.

5. ´העלמותו של שבט שמעון´... רש"י על אתר מסביר שזה קרה בגלל חטאו של השבט במעשה זמרי (יש בכך המשך לדברים שאמר כבר יעקב אבינו "אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל") שבט שמעון לא זכה לנחלה בגלל התנהגותו.
המיפקדים בספר במדבר מצביעים על ירידה קשה במנין השבט, כנראה בגלל התמיכה של השבט בזמרי.

6. השופט יאיר הגלעדי חי בתקופה מאוחרת וקרוי על שם זקנו הגיבור משבט מנשה: יאיר בן מנשה. גם חוות יאיר עברו ממקום למקום יש להם אזכורים שונים בספר דברים ועוד.

עיין בענין חוות יאיר
http://www.herzog.ac.il/tvunot/fulltext/al-atar4-5_ariel.pdf

בכל המקורות שהבאת עיין גם בקישור
http://www.hidabroot.org/CommunityDetail.asp?FaqID=48405

בנושא ´אז בארץ´ עיין בקישור
http://he.wikisource.org/wiki/ביאור:והכנעני_אז_בארץ

כתבות נוספות