שאל את הרב

תפילת הנץ לנשים

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 20/01/13 03:24 ט בשבט התשעג

שאלה

אני אשמח לדעת מתי ומה השעות של תפילות הנץ והאם אפשר להתפלל בבית?

תשובה

שלום לך!

ההידור להתפלל תפילת עם הנץ החמה הוא על פי הפסוק ["יראוך עם שמש" ]. המנהג הוא להתחיל להתפלל לפני הזריחה, באופן שיסמוך גאולה (=ברכת גאל ישראל שלאחר קריאת שמע) לתפילה, ותפילת שמונה עשרה תתחיל ברגע הראשון האפשרי שמותר להתפלל בו, שהוא רגע זריחת החמה, ומי שיכול לעשות כן - מצווה גדולה בידו ושכרו עצום.

זמן הזריחה משתנה מידי יום ליום (בקיץ מוקדם מאוד, ובחורף מאוחר. למשל בתקופה זו הזמן הוא באיזור השעה 6 בבוקר), ומשתנה ממקום למקום, לפי האופק של כל מקום.

[איך אמצא את הזמן? ]

זמן הזריחה מודפס בלוחות השנה, ואם אין לך - אפשר למצוא את הזמנים בלוח השנה המשוכלל של אתר "ישיבה" (http://www.yeshiva.org.il/calendar/) או לשלוח במסרון את המילה "זמן" ואחריו את השאלה הרצויה (למשל: זמן זריחה מחר בתל אביב)למספר 1315.

במנייני ותיקין ממוצעים מתחילים את התפילה ביום חול כעשרים דקות לפני הזריחה ובשבת כחצי שעה לםני הזריחה, כך שמגיעים כאמור לשמונה עשרה בדיוק בזריחה.

אם ההתכווננות על השעה המדויקת גורמת ללחץ וחוסר כוונה - הרב מרדכי אליהו זצוק"ל כתב שגם חמש או עשר דקות לפני או אחרי הנץ יש עדיין את המעלה של תפילת ותיקין ("ספר הלכה" פרק י"ג, ז'. מה גם שביש מחלוקת על אופן החישוב המדוייק של הזריחה, כך שגם אם מתפללים חמש דקות מאוחר יותר - מסתמא נפלת על הדעה השניה...).

גברים צריכים להשתדל להתפלל במניין. אם אין מניין לותיקין - יש מחלוקת הפוסקים אם עדיף להתפלל ותיקין ביחידות או להמתין למניין בשעה מאוחרת יותר (כמובן, בתנאי שהיא לפני סוף הזמן). מי שרגיל להתפלל בקביעות ותיקין - יתפלל ביחיד אם אין לו מניין, ובתנאי שלא יעשה כך בקביעות וישתדל ללכת אח"כ למניין להשלים את הקדישים והקדושה (ספר הלכה פרק י"ג,ח').

לנשים אין חיוב להתפלל במנין, ויש ירצו להתפלל ותיקין בבית - תבוא עליהם ברכה.

שיתקבלו כל תפילותינו לרצון!

כתבות נוספות