שאל את הרב

תפילין

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 22/02/13 01:45 יב באדר התשעג

שאלה

לשאלה מדוע מניחים תפילין השיב הרב נתנאמל,( צוות המשיבים ישיבת הר-עציון.) את התשובה הנל:

הסיבה היסודית בגללה אנו מניחים תפילין היא כי כך הקב"ה צווה בתורתו:

"וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ" (דברים ו', ח')

אני שואל איך מהמשפט הנל

"וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ""",

הגיעו להבנה שצריך פיסית לקשור את החוטים סביב היד עם הפסוקים וכה????

אולי הכוונה הייתה "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ """ שנקשור את הידיים שלנו במעשים שלנו ביום יום לדרך היהדות והמוסר היהודי וכה,

והמשפט """"וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ"""" שהמעשים הנל בדרכים הנכונות יהיה מול עיננו ,,ויקרב אותנו עוד יותר לדרך חיובית,,,,וכה

כלומר לקשור את החוט סביב היד זה פיספוס של המטרה העיקרית, לא???

זה לא הגיוני להסיק מהמשפט "וּקְשַׁרְתָּם לְאוֹת עַל יָדֶךָ וְהָיוּ לְטֹטָפֹת בֵּין עֵינֶיךָ""",את החובה להנחת תפילין,,כפי שההלכות מחייבות,

אפשר הסבר משכנע??

תשובה

בס"ד
שלום רב,

את השאלה שלך אפשר להרחיב ובכך להחריב את כל קיום המצוות:
"וכתבתם על מזוזות ביתך" יתפרש כקבלת הדברים ומסירות לקיימם כאילו שהם כתובים על פתח הבית.

"ועיניתם את נפשותיכם" ביום כיפור, לא יתפרש כצום אלא כחרטה עמוקה וצער רב על החטאים.

איסור "לא תעשה כל מלאכה" בשבת יכול להתפרש - שלא לעבוד קשה בשבת אבל אין כל איסור להשתמש בחשמל, לנסוע במכונית וכו'

"ועשו לי מקדש..." יתפרש כ-'בית מקדש' בליבו של כל מאמין = פתיחת הלב להשראת שכינה אישית.
"הקרבת קרבנות" כהתמסרות אישית למען ד'...

כדי למנוע אין סוף פירושים, כוללת האמונה, מלבד תורה שבכתב גם תורה שבעל פה - זה הפרוש שעבר במסורת כהנחיה הנכונה לקיום התורה שבכתב.

התפילין כקופסאת עור שמכילה קלף וקושרים אותה עם רצועות זה הסבר של התושב"ע, אם לא כן אפשר היה לפרש בדרכים רבות את הצווי "וקשרתם...".
כך גם המזוזה והשבת, המקדש והקרבנות, וכל המצוות.
ללא התושבע לא היינו יודעים כיצד לקיים את המצוות.

כתבות נוספות