שאל את הרב

תפילין רבנו תם

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/07/14 00:05 ח בתמוז התשעד

שאלה

שלום לך, שמי אורי

אני חזרתי בתשובה לפני 9 חודשים (לא יודע אם לקרוא לזה תשובה פשוט אני ממש מאמין, אני רואה את המשפט "תשובה" כמשהו יותר גדול) אבל בכל אופן, אני שומר שבת , מניח תפילין כל יום , קורא 3 תפילות ביום והולך כל החגים שיש לבית כנסת ברוך השם, אתה יודע מתחזק מה שנקרא...

שמעתי שיש תפילין של רבנו תם וחקרתי את הנושא. התייעצתי עם כמה רבנים לגבי התפילין האלה ואני רוצה להניח אותם. חלקם אמרו לי שבדרך כלל זה מנהג של אנשים נשואים להניח אותם, וחלקם אמרו לי שאני יכול להניח אותם יחד עם תפילין של רש"י. אבל אמרו לי שאם אני עולה בדרגה של רוחניות מסוימת אסור לי לרדת ממנה וזה מה שמפחיד אותי.

שאולי יהיה מצב שאני לא יצליח להניח את התפילין האלה כל יום כי אני בנאדם קצת עסוק בתקופה האחרונה ואני משתדל לעשות את הכל.

אבל שוב במידה וזה נכון מה שהם אמרו לי זה לקחת התחייבות על עצמי שאסור לי להפסיק להניח אותם וברגע שאני מפסיק זה חטא.

בנוסף אמרו לי גם שאם אתה רוצה להניח תפילין של רבנו תם זה רק בבית הכנסת.

אני רוצה לשאול אותך בבקשה מה אתה חושב על הנושא הזה , האם לקנות את התפילין ולהניח אותם בלי התחייבות? והאם חייב להניח אותם בבית כנסת במניין? והאם זה חטא להפסיק פיתאום בגלל שעליתי בדרגת רוחניות מסויימת.

אשמח מאוד אם תענה לי לשאלה תודה רבה.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

נראה לי שראוי לך להמתין עם הנושא הזה עוד מספר שנים עד שתראה עצמך 'מוחזק ומפורסם בחסידות' כפי שכתוב להלן:
"בבית יוסף סיכם את השיטות בענין, והביא משו"ת מהרי"ל שמכיון ונפסק כהלכה כשיטת רש"י ולא נהגו העולם להניח תפילין של רבנו תם, יש משום יוהרא בהנחת תפילין של ר"ת, ולכן לא יניחם אלא מי שהוא מוחזק ומפורסם בחסידות. וכן נפסק בשו"ע בהלכות תפילין. וראה בספר הגיוני הלכה שהגר"א לא הניח תפילין של רבנו תם, כי אמר שאם נבוא לצאת ידי חובת המחמירים בהנחת תפילין, יהא עלינו להניח שישים וארבע זוגות של תפילין"
מתוך
http://olamot.net/shiur/תפילין-של-רבנו-תם

כתבות נוספות