שאל את הרב

תפילה

חדשות כיפה הרב שי פירון 26/12/01 12:36 יא בטבת התשסב

שאלה

אני בת 14 ודי קשה לי עכשיו עם כל הקטע של התפילה.

אני לא מבינה בשביל מה צריך את התפילה מהסידור,

א. נורא קשה לי להתרכז כל התפילה,

ב. אני חושבת שתפילה זה דבר שצריך לצאת מעצמך, ולא מטקסט כתוב.

אולי הרב יוכל להסביר מדוע צריך להתפלל מתוך הסידור, כשאני לא כ"כ מתחברת לזה.

האם אני יכולה להתפלל מנוסח משלי???

אשמח לקבל תשובה בהקדם.

תשובה

ב"ה

חן,
ברכת שלום עלייך.

אני חייב לומר שלא הבנתי את שאלתך. אם קשה לך עם מהות התפילה, עם עצם הצורך בתפילה, כפי שמשתמע מהמשפט הראשון, מה יעזור לך אם תנסחי תפילה משל עצמך?
אבל, אם מהות התפילה, רעיון התפילה, ברור לך וכל מה שקשה לך זה הנוסח הקבוע של התפילה.

בכל אופן, אם הבעיה היא הבעיה השניה, הרי שהרמב"ם קבע את היסודות של התשובה.

כידוע, התפילה נתקנה על ידי אנשי כנסת הגדולה. לאחר הגלויות משנתערבו ישראל באומות, נוצרה מציאות של עילגות, של חוסר יכולת לבטא את המהות שכל אחד רוצה להביא לידי בתפילתו. לכן, נתקנה תפילה אחת מסודרת וברורה שנועדה לסייע לנו להתפלל. הרי בתפילה יש גם ערך ציבורי ולכן לשון התפילה היא גיבוש של צרכי הרבים בשפה אחת.
לכאורה היה מקום לומר שעם חזרת עמ"י לארצו, ניתן לחזור אל התפילה האישית, המנוסחת על ידינו שהרי כבודה ומקומה של השפה העברית חזר, ולכן אין סיבה שלא לחזור אל התפילה האישית.
אבל, נראה שגם אנו סובלים מעילגות. גם לנו יש בעיות קשות. קשה לנו לבטא את עצמנו למרות שאנו יודעים עברית. אנו סובלים מעילגות לשונית. נסי להצליח לבטא את עצמך, את תוכך, את פנימיותך ולא למשך יום אחד, בשעה של התעלות רגעית עקב אירוע מסעיר שקרה לך, אלא שלש פעמים ביום לכל אורך ימות השנה!
הרשי לי לשער שרוב בני האדם ימצאו עצמם עילגים, חסרי כל יכולת ביטוי אף שבעברית שגורה על לשונם...

לכן, התפילה המנוסחת היא מתנה של חכמים. אבל, היא מהווה רק פתיח. על גבה, ראוי ונכון שכל אחד יוסיף תפילה אישית בין אם בתפילת שמונה עשרה בתוך שמע קולנו ובין אם במקומות אחרים בתפילה. התפילה המנוסחת היא בסיס נפלא שעל גביו אפשר לבנות את הפלטפורמה הרוחנית של כל אחד ואחד מאיתנו.

זאת, ועוד. דווקא בתקופה בה הפרטיות שולטת, בה היחיד רואה לא פעם את עצמו במרכז, אני רואה ערך עצום בעיצובה של תפילה מנוסחת. זו היוצרת דאגה לכלל ומשתפת את כולנו מסביב לחויה רוחנית זו. על גבי הרעיון של הכלל, יכול כל אחד להוסיף את שלו, להוסיף עצמו.
אני מקווה שעניתי על שאלתך, אלא אם כן - כפי שהערתי לעיל - שאלתך נוגעת למהותה של התפילה.

בברכת "שומע תפילה",

שי

כתבות נוספות