שאל את הרב

תפילה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 08/02/11 13:58 ד באדר א'

שאלה

שלום וברכה,

בשולחן ערוך סימן תר"ב בהלכות ראש השנה צוין כי ביום השני של ראש השנה (בבוקר)אומרים "שהחיינו" , בעוד שבסימן תרצ"ב בהלכות פורים בשולחן ערוך לא נאמר שיש לומר "שהחיינו" (בשחרית). למרות שיום השני של ראש השנה ופורים שניהם מדברי קבלה. מדוע אם כך ביום השני של ראש השנה אומרים "שהחיינו" וביום פורים לא אומרים ( הכל ע"פ שולחן ערןך).

לפי הרמ"א בשני הימים כן אומרים "שהחיינו" (בשחרית).

אני מקווה שהסברתי את שאלתי בצורה ברורה.

תודה - וחיים טובים וארוכים

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הדין של ברכת שהחיינו בליל שני של ר"ה הוא משום שיש מחלוקת אם שני ימי ראש השנה הם קדושה ארוכה או שתי קדושות. כלומר מעין יום טוב אחד ארוך או שני ימים נפרדים. מכל מקום בגלל שאלו שני ימים נפרדים צריך לומר שהחיינו בכל אחד מהם.

הדיון אם לברך שהחיינו בקריאת מגילה בבקר לא דומה בכלל לדיון של ראש השנה מפני שפורים הוא חג של יום אחד בלבד.
מן הדין הפשוט אם ברכו שהחיינו בלילה בקריאת המגילה, אין מקום לחזור ולברך שוב ביום.
אבל הרמ"א פוסק לברך שוב על מקרא מגילה ביום מפני שעקר הדין של קריאת המגילה הוא ביום פורים ולא בלילה.

כתבות נוספות