שאל את הרב

"תפילה" לצדיקים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 20/09/12 00:47 ד בתשרי התשעג

שאלה

ב"ה

שלום לרב

רציתי לשאול לגבי כמה דברים את אותה השאלה: בעיקרי אמונה כתוב שאסור להתפלל (אם הבנתי נכון) למשהו פרט לקב"ה.

אז:

1, אין בעיה לשיר "בר יוחאי נמשחת אשריך"? זה כאילו פונים אליו!

2, שמעתי משהי מזרם מסוים בתוך ברסלב שאומרת "תודה לך ר' נחמן" על זה שהיא התקרבה לדרכו. יש בזה גבול?

3, באופן כללי, מה אסור ומה מותר.

4,באופן יותר כללי, עיקרי אמונה, אשמח לקבל הפניה לספר בנושא.

תודה רבה.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

הרמב"ם (הלכות תשובה פרק ג הלכה ז) כותב: "וכן העובד כוכב או מזל וזולתו כדי להיות מליץ בינו ובין רבון העולמים כל אחד מחמשה אלו הוא מין"

הדגשה זו, שאיסור עבודה זרה הוא גם נתינת מקום ל"מתווכים", העומדים בין האלוקים לעולם, מביא הרמב"ם בהלכות ע"ז (ב, א): "עיקר הציווי בעבודה זרה שלא אחד מכל הברואים לא מלאך ולא גלגל ולא כוכב ולא אחד מארבע היסודות ולא אחד מכל הנבראים מהם, ואע"פ שהעובד יודע שה' הוא האלוקים…". יתר על כן את הופעתה של העבודה זרה בכלל בעולם תולה הרמב"ם כטעות מתגלגלת בה עבדו אנשים כוחות שמימיים בתור מתווכים בינם לבין הבורא, דבר שהביא בסופו של דבר שיעבדו את אותם כוחות בעצמם כאילו הם אלוהויות. וזו לשון הרמב"ם: "בימי אנוש טעו בני האדם טעות גדולה, ונבערה עצת חכמי אותו הדור… וזו הייתה טעותם, אמרו 'הואיל והא-ל ברא כוכבים אלו וגלגלים להנהיג את העולם, ונתנם במרום, וחלק להם כבוד, והם שמשים המשמשים לפניו - ראויים הם לשבחם ולפארם ולחלוק להם כבוד, וזה הוא רצון הא-ל ב"ה, לגדל ולכבד מי שגידלו וכיבדו, כמו שהמלך רוצה לכבד את עבדיו והעומדים לפניו, וזהו כבודו של המלך …וזה היה עיקר העבודה זרה, וכך הם אומרים עובדיה היודעים עיקר, לא שהם אומרים שאין שם אלוה אלא כוכב זה…". אך אז באה לה תמורה נוספת, שלילית ביותר, שהעמידה את העבודה זרה על מתכונתה היותר ידועה לנו, "ואחר שארכו הימים עמדו בבני האדם נביאי שקר, ואמרו …שהכוכב עצמו או הגלגל או המלאך, דיבר עימהם ואמר להם 'עבדוני בכך וכך'…וכיוון שארכו הימים נשתקע השם הנכבד והנורא מפני כל היקום ומדעתם, ולא הכירוהו…".

מתוך
http://www.piyut.org.il/articles/587.html

האיסור הוא לפנות אל כוכב או מזל וזולתו. אין איסור לפנות אל אדם. לא אל אדם חי ולא אל אדם לאחר מותו.

לכן מי שאומר "בר יוחאי נמשכת"; "רבי מאיר ענני" או "תודה לך רבי נחמן" אין בכך דופי.

יש בעיה עם תפילה כמו "מכניסי רחמים הכניסו רחמינו לפני בעל הרחמים..." שאומרים האשכנזים בסליחות יום יום.
פוסקים רבים מתירים לומר דברים אלו ועליהם מסתמך המנהג שאומר אותם.
דוגמה לדיון שמסביר מדוע לומר את הפיוטים מהסוג הזה

http://www.haoros.com/Archive/index.asp?kovetz=788

כתבות נוספות