שאל את הרב

תפילה בימים נוראים לאמהות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 22/09/03 03:52 כה באלול התשסג

שאלה

שלומות ואור לרב,

השנה התברכתי בתינוק שהוא כיום בן חצי שנה. ברור לי שללכת איתו לביהכנ"ס בראש השנה ויוהכ"פ יהיה בעיה מכיוון שהוא לא מסוגל לשבת בעגלה כ"כ הרבה זמן והוא זקוק לסדר היום שלו (אכילה, שינה ,פעילות וצעצועים). שאלתי היא מה לגבי התפילה שלי? האם להתפלל בבית? האם ללכת בכל זאת לבית הכנסת ולנסות להסתדר ולהשתדל לצאת כשהוא בוכה או קצת מרעיש?

שאלה נוספת היא: במקרה שאנו אוכלים בערב שבת במקום אחר ושוהים שם עד מאוחר, האם להדליק נרות שבת בברכה בבית (אנחנו לא אוכלים לאורם וכשאנו חוזרים הם כבר לא דולקים)?

תודה לרב על תשובותיו . שנה טובה וגמר חתימה טובה.

תשובה

בס"ד

את יכולה להתפלל בבית בנחת רוח ובשמחה רבה. את לא צריכה להרגיש שאת מפסידה משהו, כיון שהחיים שאת מביאה ומגדלת בעולם הם הרבה יותר חשובים מתפילה על חיים.

אני יודע שלאמהות צעירות זה נראה שינוי מאוד משמעותי. שנים על שנים הם התפללו בישיבות או במקומות שהתפילה הרקיעה שחקים. וכעת הן נשארות כאילו לבד מאחור. אבל לא.

אחרי ראש שנה אחד את תמצאי שאפשר להגיע לתפילה גבוהה מאוד בתפילה שכזו.

יש נשים שיוצאות לשמוע קול שופר והם עומדות ליד בית הכנסת - בחצר באופן שלא יפריע לאחרים. ואם הן לא יכולות לעשות כן - שהבעל יביא שופר ויתקע להן. ואם אין לו - שיקנה או שישאיל מחבר וילמד תקיעות ויתקע לה. ואם אינו יודע שיבקש מחבר שיתקע להן.

********

יש עוד דרך שנהגנו בה. ובמקומות שאפשר - זו דרך מועדפת. אני התפללי תפילת ותיקין בנץ החמה. ואחרי שחזרתי מהתפילה אשתי יצאה להתפלל ואני שמרתי על הילדים הקטנים.
כך היא התפללה בנחת וברוגע. ואני התפללתי בנחת וברוגע.
כשהילדים היו קטנים מאוד הם הלכו איתי לשמוע קול שופר בשעה שהיו תקיעות בתפילה הרגילה. בעת שהילדים גדלו קצת יותר, הם באו איתי לתפילת הנץ החמה ורק הקטנים של ממש נשארו עם אמא עד המנין השני.

מאז ועד היום נוהגים כל ילדי להתפלל בימים נוראים בנץ החמה. ונשותיהן נהנות מתפילה רגועה ושקטה בראש השנה.
אבל לא בכל מקום אפשר להתפלל עם הנץ כי לא בכל מקום יש מנין שכזה והוא בסגנון המתאים לבעל.

בכל מקרה - אין ענין להביא את הילד כשהוא מרעיש. זה מפריע לאחרים. גם אם הם לא מעירים - זה בודאי לא ראוי ולא נכון.

***

לשאלה השניה:
כדאי להדליק נרות ארוכים או להניח הרבה שמן בקערה שידלוק עד שתחזרו מארוחת שבת. אם אין אפשרות שכזו - לפחות תיהנו מהנרות בבית שלכם לפני האכילה בבית שאינו שלכם.

***

שנה טובה

כתבות נוספות