שאל את הרב

תעודת כשרות מזויפת

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/12/01 08:09 ד בטבת התשסב

שאלה

בהיותי בחופשה באילת נתקלתי במסעדות ופיצריות שמחזיקות "תעודות השגחה" שטוענות כי המקום כשר והינו תחת השגחה. בקריאה מעמיקה יותר מגלים משפט "התעודה אינה תעודת הכשר של הרבנות". כלומר, מדובר בהונאה!

לצערי, ראיתי רבים שנפלו בגין תעודה זו וישבו לאכול שם.

לדעתי תעודה כזאת היא כמו להוציא "אישור נהיגה" במקום "רשיון נהיגה".

מה דעתכם על עניין תעודות אלו?

וכיצד אפשר למנוע מהציבור את הטעות של קניה במקום שאינו כשר (לפחות לא ע"פ הרבנות).

תודה

אלון

תשובה

לאלון, שלום וברכה.
ראשית יישר כוחך על תשומת לבך, שהרי באמת זו היא טעות מאד נפוצה שברגע שרואים איזו שהיא תעודה שנראית מרחוק כמו תעודת כשרות, הרבה יהודים מסתפקים בזה ולא שמים לב כלל לאותיות הקטנות שלפעמים טומנות בתוכן הפתעות לא נעימות.
לעצם העניין איננו יודעים בדיוק במה המדובר. אך יתכן מאד שהבעלים איננו רוצה לשלם לרבנות עבור ההשגחה ומצד שני ברור לו שחלק עצום מהציבור הישראלי רוצה מזון כשר, ואולי אפילו הבעלים חושבים שהם מוכרים מזון כשר, כאשר האמת היא שללא השגחה אי אפשר שלא להיכשל כיוון שאדם ללא ידע הלכתי רחב, פשוט מחוסר ידיעה עלול להיכשל באיסורים חמורים ביותר.
וכאן המקום להדגיש את מרכזיות חשיבות אכילת מזון כשר בהשקפת היהדות, עד כדי כך שכשבעלי תשובה מתחילים לשמור מצוות הדבר הראשון שאומרים להם לעשות ולהקפיד זה על כשרות, שהמיוחד שבה כפי שמסביר ה"מסילת ישרים" שבעצם כל אכילת דבר טמא הופכת להיות בשר מבשרו של היהודי ואין לך דבר המטמא ומטמטם ליבו של אדם יותר מזה.
בראשונים מוזכר שיש השגחה מיוחדת מהקב"ה על הצדיקים שלא יאכלו מזון לא כשר, דבר שלא קיים בשאר המצוות.
את הציבור אפשר למנוע מטעות שכזו על ידי שאתה ועוד אחד ועוד אחד תדברו על הנושא הזה ותכניסו למודעות שצריך תשומת לב מירבית לפני שמכניסים לפינו דבר מאכל.

שנזכה לחיי קדושה,
אילן חברים מקשיבים

כתבות נוספות