שאל את הרב

תנור דו-תאי

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 06/12/12 12:31 כב בכסלו התשעג

שאלה

האם יש בעיה הלכתית בשימוש בתנור דו-תאי, כאשר תא אחד חלבי ואחד בשרי? האם ניתן לאפות בשני התאים בו-זמנית?

תשובה

שלום!
אני מעתיק לך מתוך ספר "הכשרות" של הרב פוקס שליט"א:

"העומדים לרכוש תנור אפיה חדש, הידור מעולה לייחד את התנור לשימוש מסוג אחד בלבד, ולצורך שימוש אחר לרכוש אמצעי אפייה נפרד.

המעוניינים להשתמש באותו תנור אפיה לסוגי מאכלים שונים ירכשו תנור שיש בו שני תאי אפייה הנפרדים לחלוטין זה מזה (היינו שכל תא מהווה יחידה נפרדת לחלוטין כאשר אין חיבור יציקתי בין שני התאים, דבר הנראה גם לעין כאשר תחתית התא העליון קעורה וגגו של התחתון קמורה ואין ביניהם אלא פס מתכתי הקבוע בחזית ליצירת רצף חזותי בלבד. כמו כן יש לדעת כי בגבו של התנור יכולים להימצא פתחי איורור ודרכם עלולים לעבור אדים דרך הגב הכפול מתא אחד למשנהו, ובכך מתבטלת לחלוטין משמעות ההפרדה בין התאים. על כן יש לבדוק ביסודיות את המיפרט הטכני או לוודא הימצאות הכשר הניתן ע"י פוסק מוסמך בכל הנוגע לתנור וביצועיו, ולא להסתפק במראה עיניים חיצוני או במידע כללי ושטחי של המוכר בלבד.

מן הראוי לציין שכאשר קיימת הפרדה מוחלטת כנ"ל, יש וכאשר משתמשים באחד מן התאים, מורגשת התחממות בתא השני (בפרט כאשר השימוש נעשה בתא התחתון), אולם אין בכך כל חשש, שאפילו שתי קדירות חמות הנוגעות זו בזו אם אין כל לחות ביניהן ואין אדים עוברים מזו לזו - אין כל חשש איסור. ולא בכגון זה נאמר חם מקצתו חם כולו).

וטוב לקבוע את השימוש הבשרי בתא העליון (בהיות שמאכלי בשר מטבעם מוציאים יותר הבל וניתזים ועולים מהם אדים הבלועים בשומני הבשר, וכידוע חום ואדים עולים תמיד כלפי מעלה).

אכן, יש מחמירים ואינם משתמשים באותו תנור לבשרי וחלבי בעת ובעונה אחת, אפילו בתאים נפרדים (מחשש למעבר מתא לתא, בפרט כשמשתמשים במידות חום גבוהות ובמהלך האפיה משאירים את דלת התא פתוחה)".

ואוסיף, שאם ממתינים עשרים וארבע שעות בין חימום בתא הבשרי לבין החמום בחלבי אין שום חשש לכו"ע.

כתבות נוספות