שאל את הרב

תלמיד שלא בא לשיעור פרטי - כמה משלם?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 25/10/02 11:29 יט בחשון התשסג

שאלה

שלום לכבוד הרב.

מה ההלכה:

א- ראובן מלמד את שמעון בתשלום.(מעין שיעור פרטי) , ושמעון איחר/ לא הגיע לשיעור, האם ראובן רשאי להכניס ולהכליל בחשבון את השעה הזו ששמעון לא הגיע?

ב- המקרה הוא ששמעון לא בודק כמה שיעורים היו , וכד' וע"כ כשראובן אומר לו "תשלם לי כך וכך ש"ח" אז הוא משלם בלי לבדוק באמת כמה שיעורים היו וכו' . אז ראובן רוצה להכניס לחשבון את השעה הזו שהוא איחר, בלי להודיע לשמעון על כך . האם יש בזה איסור.

ג- הסברא שיש לי להתיר בזה (והייתי מעונין לדעת מה דעת הרב בענין): שהרי מקובל שמי שמאחר משלם כרגיל. מה דעת הרב בענין?

תודה רבה!!

תשובה

בס"ד

א- התלמיד צריך לשלם את כל הסכום ובלבד שיוריד מהמחיר את ה"רווח" שהיה לו בגלל שהתלמיד לא הגיע. למשל - אם מחיר השיעור הוא מאה שקלים יש למורה "ציוד שמתכלה בשיעור" כגון שמדובר במורה נהיגה שנוסע באוטו בזמן השיעור ועלות אחזקת הרכב לכל שיעור היא חמישים שקל בדלק ובבלאי - את הכסף הזה המורה מוריד מהעלות. כיון שבפועל לא הוציאו.

וכן יש לנכות את "מחיר המנוחה" העובדה שהמורה לא עבד ונח שווה כסף שקצת קשה להעריכו. אבל אם, למשל, מחיר השיעור הוא מאה שקלים. וכשישאלו את המורה הוא יאמר "אני מוכן לקבל תשעים שקל ולישון במקום מאה וללמד". זאת אומרת שהמנוחה שווה עשרה שקלים - זאת אומרת שהמורה הרויח עשרה שקלים - את הכסף הזה צריך להוריד מהמחיר.

ב- צריך להודיע כיון שיכול להיות שהתלמיד הודיע לאשתו של המורה והיא שכחה לומר לו. ובמיוחד אם חושש שכשיוודע לתלמיד יקפיד שלא הודיעו לו - חייב להודיע.

ג- כדאי להסדיר את הענין מראש ש"מי שלא מגיע - משלם כך וכך".


כתבות נוספות