שאל את הרב

תיקון נפטרים - כן או לא?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 22/06/02 19:40 יב בתמוז התשסב

שאלה

שלום לכבוד הרב!

באחד מערוצי הקודש ברדיו (ערוץ 2000) מפרסמים שב-ה' אב יתקיים תיקון לנפטרים שחיבר המקובל האלוקי הרב יהודה פתיה זצ"ל ומובא בספרו "מנחת יהודה". רציתי שכבוד הרב יסביר לי, עד כמה שאני מסוגל להבין, מה הוא בדיוק התיקון הזה.

ושאלה יותר ספציפית, האם שייך גם לעשות את התיקון הזה לנשמות של אנשים שהיו שומרי תורה ומצוות בחייהם או התועלת היא בעיקר לנשמות של אנשים שלא שמרו תורה ומצוות בחייהם.

ראוי לציין שאנו האשכנזים פחות התעסקנו בענינים הללו במשך הדורות מאשר אחינו הספרדים ולכן אני בהתלבטות כי לפי מה שאני יודע, הדרך הטובה ביותר לעזור לנשמות המתים היא ללמוד תורה לעילוי הנשמה ולהתפלל בעדה ולתת צדקה, ולכן אינני יודע אם מלכתחילה כדאי למסור שמות של נפטרים כדי לומר עליהם את התיקון (למרות שנדמה לי שזה לא יכול להזיק).

אשמח אם כבוד הרב יענה לי במהרה ויאמר לי מה לעשות, אם למסור שמות לתיקון או לא.

בציפיה לתחיית המתים.

תשובה

בס"ד

יש תיקון לנפטרים ופעולות שאנחנו עושים בעולם הזה משפיעות על העולמות העליונים.
אין זה משנה כל כך לעצם הענין אם התיקון הוא בלימוד תורה או בצדקה או בתפילה. העיקרון הוא שיש תיקון ויש קשר ויש השפעה.

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=8067

צריך להיות ברור לך לחלוטין שהתיקון שהצאצאים יכולים לעשות הוא לאין ערוך יותר מהתיקון שעושים אנשים זרים אע"פ שהם מקובלים גדולים. לכן לימוד תורה, צדקה או תפילה שלך או של משפחתך תועיל תמיד יותר. אעפ"כ לפעמים איננו סומכים על יכולתינו ואנו מבקשים מצדיקים שיעשו תיקון בעבור הנשמות - ותבוא עליהם ברכת טוב.

העיקר הוא לראות שמדובר בצדיק שאוהב ישראל באמת ולא אוהב את הכסף של האנשים הבאים לעשות תיקונים.

מה שהיה עושה הרב פתיה הוא לאתר בדיוק את החסר באותה נשמה ולתקן את אותו קלקול וחסרון. ובימינו מעטים האנשים היודעים כיצד לעשות דבר זה

בכל מקרה - אם מדובר באנשים אוהבי ישראל היודעים מה הם עושים - תבוא עליהם ברכה. אם מדובר במסחר ותרומות - חבל לך על הזמן. תן צדקה לעילוי נשמתו ותועיל יותר כי היה אומר האר"י ז"ל שיש כאלה שלפעמים מורידים את נפש הנפטר במקום להעלות אותו.

ולשאלותיך. כמעט כל אדם צריך תיקון - רק צריך לראות שלא יבוא ינוקא לתקן צדיק מדורות עברו.
גם אשכנזים עסקו בתיקונים - רק פחות כי הקבלה היתה יותר מסוגרת אצלהם.

כתבות נוספות