שאל את הרב

תיקון טעות של גוי

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 01/01/13 21:20 יט בטבת התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב,

באחת התשובות קראתי משהו לגבי טעות בסופר,

וההבחנה בין גוי ליהודי.

מדוע אין צורך לתקן גוי שטעה בחשבון בסופר,

אלא רק יהודי?

האם יושר איננו תכונה אבסולוטית כלפי כולם?

תשובה

שלום!

אכן צריך תמיד לנהוג ביושר, כלפי כולם, יהודי כגוי, וזו צריכה להיות ההנחה הראשונית, שעם ישראל הוא עם סגולה והמידות הטובות הם חלק מתכונותיו. לכן אסור לגזול גם מגוי, ואדרבה חמורה יותר גזילת הגוי, משום חילול השם.

במקרה שציינת, מדובר בדין אבידת הגוי וטעותו. קודם כל צריך להבין שלהחזיר אבידה לא נובע מיושר בסיסי, שהרי אם אני לא גרמתי להוצאת הממון מבעליו - לא מוטל עליו מוסרית לתקן זאת. זה רק לפנים משורת הדין, מעשה טוב מיוחד להחזיר אבידה. התורה מצווה עלינו להחזיר אבידה לישראל, מפני אחוות העם שלנו, אבל כלפי גוי נשאר המוסריות הרגילה, שאין חיוב להחזיר לו. כך גם בטעות של גוי - הטעות היא אשמת הגוי, ואני לא חייב לתקן אותו. זה יפה מצידי, אבל זו לא חובה מוסרית. כלפי ישראל יש לי מצווה, אבל כלפי גוי אני נשאר ברמה המוסרית הרגילה.

דבר שני: למעשה במקרים רבים יש [חיוב ] לתקן טעות גוי, מפני חילול השם, שלא יאמרו שהיהודים גנבים. לכן בכל מקרה שיש חשש כזה, אפילו רחוק - בחילול השם צריך להחמיר, שהיא עבירה חמורה.

בנוסף, אפילו אם לא יהיה חילול השם - אלא שעל ידי החזרת האבידה או תיקון הטעות יהיה קידוש השם - זו מצווה חשובה לעשות זאת.

ומספר בשו"ת בנימין זאב (תט):
"בדידי הדיוט הווה עובדא (=לי היה מעשה) עם גוי אחד, שטעה מעצמו בסחורה שמכרתי לו ונתן לי יתר, והלכתי אצל כמה גוים בתוך השוק והחזרתים לו, ואמרו הגוים זה עם זה ראו כמה אמונה יש לישראלים, ובודאי הוא אצלי שהיה שם קדוש ה´ יתברך ברבים".

וכן מסופר בתלמוד הירושלמי על שמעון בן שטח שגוי טעה ומכר לו חמור עם אבן יקרה בצווארו ללא שהמוכר ידע עליה, והוא אמר: "מה אתם חושבים? שמעון בן שטח הוא ברברי?!" (ראו את רמת המוסריות של חכמינו! למרות שעל פי המוסר הבסיסי אין חיוב להחזיר אבידה, והוא היה יכול להגיד: "זו מתנה מה´ לעזור לי ללמוד תורה ברווח ללא צער פרנסה" - עם כל זה, שמעון בן שטח מרגיש שזה מעשה ברברי לא להחזיר!) ואכן החזיר לגוי את האבן, שהרי על פי המחיר ברור שהגוי התכוון רק למכור לו חמור ולא מרגלית. הגוי התפעל ואמר: ברוך ה´ אלוקי שמעון בן שטח.

רק במקרה של גויים רשעים אין לתקן את טעותם או להחזיר אבידתם, כי מחזיק ידי עוברי עבירה, וזה כאמור במקרה שאם יחזיר להם לא יצא מזה קידוש השם (למעשה זה שייך רק במקרים כמו גויים שונאי ישראל אנטישמיים).

אני מקשר אותך גם למאמר בנושא:

http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/sde_chem/carmiel.htm

תודה רבה על השאלה המחכימה!

כתבות נוספות