שאל את הרב

תיבת נח

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 12/10/02 23:09 ו בחשון התשסג

שאלה

הרב שלום!

בקוראי בפרשה נהיו לי כמה שאלות.

1)הרש"י הראשון שמפני שהזכירו סיפר בשבחו.והרי כבר הזכיר אותו בסוף הפרשה הקודמת "ונח מצא חן בעני ה'".אפשר לומר שזה גם שבח למצוא חן בעיני ה'.אך,כבר הזכירו בתולדות "ולמך ילד את נח..."ומדוע לא הזכיר בשבחו אז?

2)מידות התיבה במטרים הם אורך-150 רוחב-25 גובה-15.בתיבה היו 3 קומות אם כן רק קומה אחת שימשה לחיות,בחישוב של כל החיות בעולם כפול 2 והטהורות כפול 7 לעולם לא נצליח להכניס את כולם לתיבה.

3)ששאלנו כיצד קין הוליד ילדים אומר המדרש שלקין הייתה תאומה שנולדה איתו.וכבר אמר המדרש והרי אסור לשכב עם אחות ותירצו שם שה' התיר להם אז לשם קיום העולם. וכאן אצל נח? שעפת הוליד את גומר ומגוג....מי היו נשותיהם?

אם אפשר לענות.בברכה יהודה.

תשובה

בס"ד

1- שם מדובר על לידתו ועל שייכתו לעשר הדורות שמאדם עד נח. כאן מדוברל על מעשיו. וכאן המקום לספר מה החיוב והשלילה שבהם. החיוב שהציל מי שהציל. והשלילה שלא הציל מי שלא הציל.

2- כל קיום התיבה היה בנס. כל מה שנעשה שם היה לשתף את האדם בהצלת הבריאה ובקיומה. זה המקסימום שאדם יכול לעשות מבחינה אנושית למען הבריאה.

3- התורה מתארת חלקים מרכזים וחשובים מהבריאה ולא את כולה. איןחשיבות לנו לדעת מי היו נשותיהם ולכן התורה לא מספרת על זה. הגע בנפשך. כל פרשות בראשית נח מתארות אלפים שנה. זה יותר זמן מהתיאור מלך לך עד סוף דברי הימים - פחות מאלפים שנה.
באלפי השנה הראשונות המתוארות בבראשית נח היו בודאי הרבה מקרים שאפשר לתאר - והתורה לא תיארה אותם כי אין להם חשיבות עבורינו. הם לא יתקנו את מעשינו ויטיבו את דרכינו. ולכן התורה דילגה עליהם.

כתבות נוספות