שאל את הרב

תורה ומדע

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 12/06/02 05:17 ב בתמוז התשסב

שאלה

כבוד הרב שלום וברכה,

אני לומדת במכללה דתית ומתמחה בהוראת המדעים ויש קורסים שאני לומדת ומורים לא דתיים מלמדים בהם. הבעיה היא שהרבה פעמים אני שומעת דברים שנראה לי שהם לא ממש קשורים לדת, וכך ניראה לכולן אבל המורה תמיד מנסה להוכיח לנו שהוא צודק ונותן כל מיני "הוכחות" ,שלא תמיד קשורות, מהתנ"ך, לאמיתות דבריו. ולצערי, הדברים שלו מספקים חלק מהתלמידות שפשוט בטוחות שיש לדברים בסיס גם מהיהדות.

אני לא יודעת מספיק מדע וגם לא מספיק יודעת איך כל התיאוריות מתפרשות ביהדות ופשוט אין לי מה לאמר בענין ואני שותקת וכשיש לי כמה דברים לאמר המורה תמיד מפגין את כל הידע שלו ומוכיח את טענתו וגם אחרי השיעור מנסה להסביר לי כמה שהוא צודק (ואז אני אומרת שאין לי מספיק ידע ולכן אני לא מתכוונת בכלל להתווכח) אבל בכל זאת אני יוצאת מהשיעורים מתוסכלת מהענין.

1. מה לעשות?

2. זה נכון שכלב זה הכלאה של זאב ותן? ניראה לי שלא אבל גם בנות דתיות אמרו לי שזה נכון.

תשובה

בס"ד

קבלי את דבריו בהסתיגות. ונסי לברר גם ממקורות אחרים האם דבריו נכונים או לא.
חשוב גם לדעת מי המורה האם הוא מנסה להתיפות מול חכמת הגוים או שהוא באמת חושף רבדים עמוקים בתורת חז"ל. התשובה לשאלה הזו לא תתן לך מנוחת הנפש לדעת שהכל נכון או לא - רק לדעת כמה אשראי לתת למורה הזה. בכל מקרה תצטרכי לבדוק כל דבר בכוחות עצמך.
כך זה בכל נושאי האמונה - אי אפשר לקבל תשובה ממישהו אחר. התשובה חייבת לבוא מהתמודדות עצמית.

---

שאלת זה נכון שכלב זה הכלאה של זאב ותן?- לא יודע.
יכול להיות בהחלט שבמקור היתה פה הכלאה כלשהיא ויכול להיות שלא.

חיפשתי ומצאתי במדרש רבה בראשית פרשה כח פסקה ח שהם כלאים "רבי עזריה בשם רבי יהודה בר סימון אמר הכל קלקלו מעשיהן בדור המבול הכלב היה הולך אצל הזאב והתרנגול היה מהלך אצל הטווס הדא הוא דכתיב כי השחית כל בשר"
וכן במסכת כלאים פרק א
"הַזְּאֵב וְהַכֶּלֶב, כֶּלֶב הַכֻּפְרִי וְהַשּׁוּעָל, הָעִזִּים וְהַצְּבָאִים, הַיְּעֵלִים וְהָרְחֵלִים, הַסּוּס וְהַפֶּרֶד, הַפֶּרֶד וְהַחֲמוֹר, הַחֲמוֹר וְהֶעָרוֹד, אַף עַל פִּי שֶׁדּוֹמִין זֶה לָזֶה, כִּלְאַיִם זֶה בָזֶה"

זה לא אומר שהם לא נוצרו זה מזה כמו הפרד. אבל כיום הם אסורים זה בזה.

כתבות נוספות