שאל את הרב

תודה על הזריזות ועל הרגישות

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 30/06/13 00:12 כב בתמוז התשעג

שאלה

אבל כן חשוב לי לשמוע תשובה כרגע. "להשאיר את הילדים ולצאת" זו פריבילגיה שאין לי כאימא שמניקה הנקה מלאה. כרגע עברו רק שבועיים מאז הלידה האחרונה, אז אין עניין לבדוק את נושא הדימום, הוא תקין לחלוטין, שלא כמו בפעם הקודמת.

אני מתבשלת בתחושות האלה כבר מעל שנה וחצי, ואני צריכה מענה.

תשובה

ב"ה,

שלום וברכה,

לא התכונתי להשאיר את הילדים לכמה ימים אלא לכמה שעות ללכת לבלות ולנוח, ואחרי כמה ימים שוב לעשות זאת, וכך תצברי זמן איכות עם בעלך וכוחות להמשיך.

אחרי שתחזרי לתקופת טהרה יהיה לך קל יותר לקבל הסבר, כי יש ענינים שעוברים לא רק דרך השכל עובד אלא גם דברים שמעבר.

אבל בכל זאת אומר משפט אחד בענין, כל תקנות חז"ל הם מאוד מדויקות מאוד, לוקחים בחשבון את כל הצדדים את הרווח והמחיר של הדור ההוא ושל דורות הבאים, כמו כן הם אומדים האם רוב הציבור יכול לעמוד בהם, היו גזרות שחכמים ראו לנכון לגזור ורוב העם לא יכל לעמוד בהם והם בטלו, למשל גזרו על שמן גויים כמו שגזרו על יין, גזירת יין נשארה אבל שמן של גויים מותר כי לא יכלו לעמוד בזה. וכן גזרו על כל שאסור ללמוד תורה להתפלל ולברך לאחר יחסי אישות או קרי, עד שיטבול במקווה, והיתה לחכמים מטרה חשובה בזה, אבל זה לא פשט בישראל ובטלה התקנה, וגם אחרי כל ההתחשבות הזו, - גזירות חכמים הם טובות וישרות לרוב האנשים ויש שהם זה קשה במיוחד.

הביאו משל על זה, השמש היא טובה לעולם, מאירה מחממת מגדלת פירות וכו', וכלם יגידו שהשמש נפלאה, אף על פי שיש אדם שהולך בדרכים והשמש קופחת על ראשו ומציקה לו, ולא בגלל זה נאמר שהשמש לא טובה, כי היא מביאה תועלת יותר מצער, כי לרוב האנשים היא טובה,


כך גם מצוות התורה וגזירות חכמים הם טובים וישרים ונעימים, גם אם ליחיד מסוים זה קשה, התועלת הכללית לאדם זה ולכלל הטהרה בישראל מכריע את הכף.

מעבר לכך, כל המצוי בספרות ההלכה והתשובות, רואה שחכמי כל הדורות עשו כל שביכולתם למצא את האיזון הנכון בין שמירת הטהרה לשמירת המרקם העדין בין איש לאישתו, עם כל האחריות שהם לוקחים על עצמם, כך שלדבר על אכזריות זה ממש לא במקום, אפשר להבין את הצער שממנו נובע ביטוי זה אבל עובדתית זה לא נכון.

המון כוחות!

בברכה,

דני ארגמן

כתבות נוספות