שאל את הרב

תגובה למאמר בשבת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 07/08/05 21:36 ב באב התשסה

שאלה

אני כותב דרך אתר מורשת כיון שאין לי את הכתובת הישירה של הרב.

רציתי להתייחס למאמר של הרב ("דברו אמת"), שהתפרסם בעלון שבתון, בשבת פרשת "מסעי".

הרב נתפס בציבור כמנהיג ציבור, אך, לעניות דעתי, הכיוון של הרב במאמר אינו עונה על צרכי הציבור. אני באופן אישי, די מסכים, לכיוון החשיבה של הרב במאמר, אך אני חושב שזה לא הזמן למאמרים מסוג זה.

הרב התחיל במשל על בני זוג שנמצאים במשבר. אני אמשיך עם כיוון זה: אדם, או זוג שנמצא במשבר או קונפליקט, בד"כ נתון תחת השפעה של הגנות, שהוא פיתח עם השנים. הגנות אלו אינן בריאות בדרך כלל. בטיפול, המטפל ינסה להעלות הגנות אלה למודעות המטופל, תוך כדי תמיכה ונתינת כוחות למטופל להתמודד עם הקשיים ללא שימוש אוטומטי בהגנות. עד כאן, בקצרה, במצב רגיל. במצב משברי, הטיפול יהיה אחר לגמרי. במקרה כזה, המטפל דוקא יחזק את ההגנות של המטופל, כיון שבלעדיהן הוא יתפרק, הוא יתן לו הוראות מעשיות איך להתנהג ומה לעשות כדי לחזור לשפיות. ורק כשיחזרו אליו כוחותיו, תהיה אפשרות לטפל בטיפול מעמיק יותר.

הציבור כיום נמצא במצב משברי, בו יש לחזק את הציבור, ולחזק אפילו הגנות פרמיטיביות!

בנוסף, במצב רגיל ובודאי שבמצב כזה, יש לתת הכוונה של מה כן לעשות. כלל ידוע הוא בחינוך שלעולם לא נגיד לילד "אל תעשה! אל תעשה! אל תעשה!". אלא נאמר לו "אל תעשה כך, אלא כך!". לעולם יש להציב אלטרנטיבה.

אני מרגיש שהרב לא עשה זאת. הרב, במאמרו אמנם מעלה נושאים חשובים לחשיבה, אך זה לא הזמן! חשיבה כזו יש לפתח בזמני רוגע ולא בזמני משבר, וגם אז בדרך של חיזוק ולא רק בדרך של שלילה.

בכבוד רב

דוד פרידמן

כפר סבא

תשובה

שלום וברכה
על אף העובדה שמדובר בעניין שכבר עבר זמנו, אני מתייחס אליו בשל חשיבות הנושא:
אני מבין מאוד את העמדה שאתה כותב בשבחה, ואת הצורך לחזק את ההגנות גם אם אינן עולות בקנה אחד עם הכיוון הראוי מלכתחילה.
ברם, דבריי נובעים משני כיוונים. ראשון בהם הוא העובדה שאני חושב שהדברים אינם מעניקים כל הגנה אם אין הם אמיתיים. הם לא מעניקים הגנה כלפי ההתקפות מבחוץ, שכן בשעה שלא אומרים אמת אין יכולת לקבל תמיכה מבחוץ, והם לא מעניקים הגנה כלפי פנים, כיוון שלאמת יש מנגינה מיוחדת במינה – ניכרים דברי אמת – וכשהיא לא נאמרת כראוי היא לא פועלת.
שני בהם הוא הסיכון הגדול שיש בהישגים לטווח קצר, המונעים בניין לטווח ארוך. גם כשמעניקים הגנה יש לדאוג לכך שההגנה לא תסכל את היכולת לבנות לטווח ארוך, שאם לא כן יצא שכרנו בהפסדנו. פעמים רבות ניסינו להשיג דברים מחזקים לטווח קצר והתברר לנו כי הריבית שאנו משלמים עליה לטווח ארוך גבוהה מאוד.
על כן כתבתי את שכתבתי, מתוך אמונה עמוקה באמת ובכושרה לשנות את העולם.
אני מקווה שלא קלקלתי.

כל טוב ותודה

כתבות נוספות