שאל את הרב

שתי שאלות על צניעות ושקר

חדשות כיפה חברים מקשיבים 27/08/07 12:31 יג באלול התשסז

שאלה

ישלי שתי שאלות:

1)

האם יש היתרים באורך השרוול?<אני הולכת עם שרוולים שלושת רבעי ולפעמים זה ממש חם ומציק>

אני גרה ביישוב קהילתי שמקובל בו ללכת עם בדרך כלל עם חולצה קצרה וחצאית(עד אחרי הברך)???

2)

האם מותר לעבוד על מישו בצחוק ואחרי כמה זמן לגלות לו?

תשובה

שלום וברכה,
שאלת שאלות חשובות. כל הכבוד על הרצון לברר ולהתחבר לאמת!

[1.] קודם כל יישר כוח על כך שאת הולכת עם שרוולים שלושת רבעי, למרות החום ולמרות מה שמקובל ביישוב שבו את גרה. אשרייך שאת זוכה לשמור על צניעותך!
ההלכה קובעת שאישה צריכה ללבוש חולצה עם שרוולים שמגיעים אל מעבר למרפק, כך שבכל תנועה שתעשה, תישאר הזרוע כולה, כולל המרפק, מכוסה.

יש מאמר של הרב אליעזר מלמד בנושא הלכות צניעות. אני מביאה את החלק במאמר שמתייחס לשאלתך. מומלץ לעיין במאמר כולו- http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=1830


אחת השאלות המרכזיות בהלכות צניעות היא, האם ישנם כללים מוחלטים בהלכות צניעות שאינם תלויים כלל במנהג המקום, או שכל הלכות צניעות הינן הלכות יחסיות, התלויות במנהג המקום.
שאלה זו תהיה משמעותית מאוד במקום שבו רוב הנשים רגילות ללכת בקיץ ללא שרוולים ועם חצאיות קצרות, האם אפשר לומר, שמאחר שזהו המנהג הרווח באותו המקום, מותר יהיה לנשים שגרות שם ללכת בבגדים קצרים אלו, משום שבעיני החברה שבאותו המקום בגדים אלו נחשבים לבגדים הגונים וצנועים, שאינם מושכים כלל את תשומת הלב, ורק מי שתתלבש בבגדים קצרים מהמקובל תחשב כעוברת על כללי הצניעות. או שנאמר, שישנם כללים קבועים בהלכות צניעות שאינם תלויים לא במקום ולא בזמן?

[תשובה:] אמנם ישנה דעה בפוסקים הסוברת שכללי הצניעות נקבעים על פי המקובל באותו המקום ואותו הזמן. (דברי חמודות לרא"ש ברכות פ"ג סקל"ז), אבל כל שאר הפוסקים חלקו עליו וקבעו, כי על פי ההלכה, ישנם מקומות בגוף האישה שאותם חייבים לכסות, ואפילו אם כל הנשים שבאותו המקום תחלטנה ללכת ברחוב ללא בגדים, כולן תחשבנה לפרוצות.
והטעם לכך הוא, שחכמים הבחינו בעומק דעתם שיש מקומות בגוף שראוי שיהיו מכוסים ושמורים בטהרה למען האהבה האמיתית שבין בני הזוג, וישנם מקומות שאפשר שיהיו גלויים. ואף שאולי אם כל הנשים תלכנה עם חולצות ללא שרוולים, יתכן שמראה של אישה ללא שרוולים לא יגרום תחושה מינית לשום גבר, מכל מקום על פי ההלכה דבר זה לא רצוי, ולהיפך, יש לשמר את הרגישות הטבעית והמקורית, שנועדה להעמיק את רגשותינו ולחזק את האהבה שבין הבעל לאשתו.

נחזור להלכה, ישנם מקומות בגוף האישה שחייבים להיות מכוסים, ואין למנהג המקום שום השפעה לגביהם, וישנם מקומות שמצד הדין אין חיוב לכסותם, אבל אם נהגו הכל לכסות אותם, מנהג זה יחייב כל אישה ואישה שבאותו המקום. למשל, [על פי ההלכה היד צריכה להיות מכוסה עד למרפק, ואף אם כל נשי מקום מסוים יתרגלו ללכת עם שרוול קצר שאינו מגיע למרפק, על פי ההלכה, מנהגן יחשב למנהג שאינו הגון, שבשום פנים אין להגרר אחריו.]


מצורפים קישורים לכמה תשובות בנושא- http://www.makshivim.org.il/n_ask_show.asp?id=115638
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=6954
https://www.kipa.co.il/ask/show/71292

[2.] שאלת האם מותר לעבוד על מישהו ואחר כך לגלות לו. מבחינה הלכתית, אני לא יודעת אם הדבר ´מותר´ או ´אסור´, אבל נראה לי שבכל מקרה זו לא רוח ההלכה.
אדם שעובדים עליו עלול להיפגע (גם אם כלפי חוץ הוא לא מראה זאת), הוא עלול להרגיש חוסר נעימות ותחושה של השפלה. לעניות דעתי, יש בזה פגימה במושג של "ואהבת לרעך כמוך".
מאוד קשה לפייס אדם שנפגע, וגם התשובה על מעשה כזה היא מורכבת. ולכן מראש לא נראה לי שראוי לעבוד על מישהו, גם בצחוק.
בנוסף לכך, כאשר עובדים על מישהו, קונים הרגלים ומידות רעות כמו- שקר, העמדת פנים, "מתכבד בקלון חברו" וכד´.

אני מצרפת קישורים עם התייחסות לפן ההלכתי של שאלתך- https://www.kipa.co.il/ask/show/26917
https://www.kipa.co.il/ask/show/32230

ועוד עצה קטנה- כדי לבדוק אם משהו הוא רצוי מבחינת רוח ההלכה או לא, תנסי לשאול את עצמך- מה הקב"ה היה אומר על זה? מה הקב"ה היה רוצה שאעשה במצב הזה?
לפני שאת עובדת על מישהו תחשבי בכנות עם עצמך- האם הדבר הזה טוב ורצוי בעיני הקב"ה?
לפעמים טוב גם לדמיין דמות שאת מעריכה- מדריכה, מחנכת, רב וכד´ ולחשוב- האם הם היו נוהגים כמוני?

כל הדרכים האלו יעזרו לך לחשוב על כל מעשה שאת עושה בישרות ומתוך שאיפה לקיים את רצון ה´.

יקרה,
בהצלחה רבה בדרכך!
אם יש לך שאלות או בירורים נוספים, את מוזמנת בשמחה לחזור אלי.
עדי.
adi_sh@shoresh.org.il

כתבות נוספות