שאל את הרב

שקר החן והבל היופי?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 10/11/02 14:02 ה בכסלו התשסג

שאלה

לכבוד הרב שלום,

רציתי לשאול שאלה שמציקה לי זה זמן רב-תמיד אומרים ש"שקר החן והבל היופי" ויש לשים לב למידות של בן הזוג המיועד ולא למראה שלו-

אבל לדעתי אמירה זו סתמית ולא מבוססת המציאות. בעיקר לבחורים (אבל לא רק)דבר ראשון שהם שואלים עוד את השדכן, או שמים לב אליו בפגישה זה המראה. מה עוד שבכל פרשות השבוע האחרונות מתואר איך האמהות היו יפות תואר שמלכים זרים חפצו בהם (פרעה, אבימלך) ולעניות דעתי לא ניתן לתרץ זאת ביפות במידותיהן.

על כן השאלה שלי- אם מישהו לא מוצא חן בעיני מבחינת מראה, אפילו אם התכונות שלו טובות איך אפשר בכלל ליצור קשר? הרי ככלות הכל מדובר על חיפוש בן זוג ולא אח...והאם לא צריך לומר שלצערנו מטבע ברייתנו המראה הוא אלמנט חשוב ביותר????

אודה לקבלת תשובה

תשובה

ב"ה

ברכה ושלום.

את צודקת מאוד. אי אפשר לבחור חתן או כלה בלא לשים לב ליופי.ולהופעה החיצונית.
לא יתכן להתחתן עם משהוא שהמראה החיצוני שלו מביא לדחיה.

התורה מאוד משבחת את יופיין של אימותינו הקדושות : שרה , רבקה, רחל ולאה . ועוד אומרים לנו חז"ל : 'אשה נאה , דירה נאה וכלים נאים מרחיבים דעתו של אדם' . והרי ברור שכל אדם רוצה שדעתו תתרחב תגדל ותתרומם.

אולם אסור שהצד החיצוני יהוו-ה שיקול מרכי אם להתחתן או לא, כי יש פעמים שאחרי מספר פגישות מתרגלים למראה והוא לא כ"כ מפריע ואחרי עוד כמה פגישות מתרגלים לגמרי וזה בכלל לא מפריע.מפני שיופי ומראה חיצוני הוא סובייקטיבי.
ולכן חז"ל השתמשו במלה "אשה נאה " ולא יפה כי יופי זה סובייקטיבי אך נאה משמעותו יופי פנימי שמשפיע על המראה החיצוני מעין חן פנימי.

התלמוד במסכת כתובות מציין כי אם אדם נושא כלה לא נאה (או הפוך )אז יש לאנשים לשבח את היופי ואין בכך שקר כי הם מצאו חן אחד בעיני השני.היא יפה בעיניו.

התלמוד מספר על ר' יהושע בן חנניה שפגשה אותו בתו של הקיסר שהתפלאה לראות כיצד חכם גדול כל כך נראה מכוער כל כך : "אי מה חכמה מפוארה בכלי מכוער".
ענה לה ר' יהושע שתכניס את היין המשובח של אביה לתוך כדים של זהב ולא של חרס. כאשר עשתה כך החמיץ כל היין ואביה כעס על ר' יהושע שהשיא עצה רעה כל כך לבתו, עד שהסביר לו ר' יהושע את כל הרקע .
ומשם אנו למדים לכאורה שענינים פנימיים אסור להם להופיע בצורה חיצונית טובה ויפה , ו'אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו', לכן נאמר : " שקר החן והבל היופי "

יופי זה דבר חשוב .אך יופי זה אלמנט סובייקטיבי כי כשם שדעותהם של בני האדם שונות כך פרצופיהם שונים וכל אדם מרגיש דחיה או משיכה לכוון מסויים..

ראי נא את הנאמר בתלמוד בבלי מסכת תענית דף לא

" תנו רבנן: יפיפיות שבהן מה היו אומרות - תנו עיניכם ליופי, שאין האשה אלא ליופי. מיוחסות שבהן מה היו אומרות - תנו עיניכם למשפחה, לפי שאין האשה אלא לבנים. מכוערות שבהם מה היו אומרות - קחו מקחכם לשום שמים, ובלבד שתעטרונו בזהובים. "

וכל אדם יש תכונות פנמיות להבליט ובזה הוא יכול ל "הציג " את עצמו.כי יופי חיצוני הוא חולף אך יופי פנימי נשאר.







בברכה,


עוזיאל

כתבות נוספות