שאל את הרב

שמירת שבת כהלכתה ?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/04/11 13:04 ב בניסן התשעא

שאלה

שלום כבוד הרב,

אנחנו בבית מסורתיים, אבא הולך לבית כנסת ואמא מדליקה נרות אבל אבא גם מעשן ואמא במחשב בשבת .

לפני כשנתיים התחלתי לשמור שבת , שהרי אני לומדת באולפנה וכל חברותי שומרות ככה שגם אינלי למה להיות על המחשב ועם מי לדבר ואני גם אוהבת לקרוא ספרים ככה שהזמן עובר לי מהר ב"ה אז ככה שאם אינלי מה להפסיד אני שומרת.

השאלה היא אם זה בסדר שזה בסדר שזה בא מגישה כזאת ? שהרי אם הייתי למשל לומדת בתיכון חילוני אני יודעת שרוב הסיכויים שהייתי מחללת שבת..

דבר נוסף שרציתי לשאול אותך - מאז שהתחלתי לשמור שבת כל פרק זמן מסויים [נגיד אחד לחודש או חודשיים] ביום שישי בערב אני חולמת שאני מחללת שבת [כל פעם בדרך אחרת] ואחרי זה מצטערת ומתחרטת על כך , לפני כשבועיים חזר החלום אך הפעם אחרי שחיללתי שבת בחלום לא הצטערתי , להפך - הרגשתי הקלה כי נמאס לי כל הזמן לשמור שבת .

[הרגשתי פעם אחת כך גם במציאות כשהיה מחשיך מוקדם והורי ישנו ואני נשארתי ערנית לבד כי אין לנו שעון שבת]

מה לדעתך זה אומר ? כי לפעמים באמת קשה לי אבל אני גם יודעת שאם אני לא אשמור שבת אני ירגיש מאוד רע עם עצמי ..

ועוד שאלה פיצפונת : אם בטעות הדלקתי את האור בשירותים בשבת [מתוך הרגל] עליי לכבות בחזרה או להשאיר כאשר אני מודעת לעובדה שאם אני אשאיר את האור אמא שלי תכבה וכך אני עוד יותר אגרום לה לחילול שבת ..

תודה וסליחה על המגילה !

תשובה

בס"ד
שלום רב,

1. כל מה שמקדם אותך באהבת תורה ויראת שמים זה טוב. האמירה שלך על: "אם הייתי בתיכון חילוני" נכונה לכל אחד מאתנו. גם אני, אם הייתי לומד בתיכון חילוני ולא היה לי חינוך דתי, הרבה דברים אצלי לא היו כמו שהם כיום.

2. לחלומות יש פרושים שונים ולעיתים הפוכים - אפשר שחלום כזה מעיד על הקושי שלך לשמור שבת ובאותה מידה הוא יכול להעיד על הרצון שלך לשמור עוד יותר את השבת. אולי החלום מבטא חשש שמא אין די בשמירת השבת שלך ואת מרגישה שאת צריכה להתקדם עוד ועוד בשמירת השבת שלך.

3. לא רק בחלום אלא גם במציאות מתקשים לעיתים לשמור מצווה מפני ששמירת המצווה מביאה אותנו למצב רגשי שהוא קשה לנו, כמו במקרה שלך שאת לבד וההורים שלך ישנים. זו מסירות מיוחדת לאמונה, ויתרון גדול בקיום מצווה דווקא כאשר מקיימים מצווה למרות הקושי.

4. אם תקראי את השאלה שלך, תראי שאת בעצמך מתארת כמה חשוב לך לשמור שבת. המקור של כל השאלות שלך הוא הרצון לשמור שבת. המסקנה היא שבגלל שחשוב לך לשמור שבת, את מאוד מוטרדת מדברים שמקשים עליך את שמירת השבת, ואת מבקשת לדעת כיצד להתחזק יותר בשמירת השבת.

5. את צריכה לשמור שבת ככל יכולתך. את לא אחראית על שמירת השבת של אמך. לכן אם בטעות הדלקת את האור - אל תכבי.

6. אם אין לכם שעון שבת, את יכולה לנסות לסכם עם ההורים שלך שבמספר מקומות בבית ישאר אור כל השבת (בשרותים, במטבח ומנורה קטנה בסלון) וכך יהיה לך קל יותר להסתדר בשבת.

כתבות נוספות