שאל את הרב

שמירת עיניים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 30/04/12 18:30 ח באייר התשעב

שאלה

שלום אפשר לתת כמה דוגמאות של עבודות כדאי להבין במה מותר לעבוד מבחינת שמירת עיניים עזבתי מסגרת מעורבת של לימודים ואין לי מסגרת כרגע בהנחה שאני אלך לישיבה איפה מותר לעבוד אני לא מצפה פירוט של כל המקצועות אבל פשוט ברוב המקצועות יש איזשהי אינטראקציה עם נשים, נגיד נהג זו עבודה שקשה מאוד לשמור בה את העיניים, על מציל בכלל אין מה לדבר, סוכן מכירות או מוכר מדבר מן הסתם במהלך העבודה עם הרבה נשים, שמעתי כל מיני אימרות מדתיים מזויפים שאומרים זה לא עושה לי כלום תסתכל עליהם כמו בשר, אל תתייחס אליהן כאל אוביקט זה אנשים שצריך לשלוח אותם לטיפול מיני או טיפול לשקרנים פתולוגים אלו רשעים ארורים ההלכה כותבת שעצם ההסתכלות באישה היא מסוכנת מאוד ומזיקה לאדם יש כמובן מקרים שזה הכרח כמו בדואר בבנק בחנות אי אפשר לעצום שם את העיניים אבל יש להימנע כמה שאפשר, תודה מראש על התשובה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

שמירת העיניים לא מתחילה בשמירת העיניים אלא בשמירת הלב. עלינו לשמור יומם ולילה על הצניעות שלנו. לעיתים העיניים מכוסות והיצר בוער בלב, על כך אמרו חז"ל: 'הרהורי עבירה קשים מעבירה'. שמירת עיניים היא מרכיב אחד בחיים מקיפים ולא פשוטים של שמירת הצניעות.

כפי שציינת - אי אפשר כיום להמנע מפגישה מקרית עם נשים בבנק או בחנות. באותה מידה צריך להיות מוכנים לפגישה עם נשים במקום העבודה או במקום הלימודים.
זו מציאות חיים שאין הכרח הלכתי להמנע ממנה. ההלכה לא דורשת מאתנו להסתגר - ההלכה קובעת גבולות בחיים המציאותיים אבל לא דורשת להסתלק מהם.

אני מצרף לך כאן הנחיות מפורטות של שני רבנים שמדריכים כיצד לנהוג על פי ההלכה כשיש נשים במקום הלימודים או בעבודה.

http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?id=15331

כתבות נוספות