שאל את הרב

שמירת נגיעה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 18/03/10 22:00 ג בניסן התשע

שאלה

החלטתי לשמור נגיעה.. (אני בת 15.5) ואמרו לי שאם אני מתחילה לשמור נגיעה אני צריכה לשמור גם ממשפחה ז"א בני דודים.. כי הקשר היחיד שלנו הוא שההורים אחים מעבר לזה הם אנשים זרים לכל דבר.. רציתי לדעת אם זו הגישה? ומה הדין בשמירת נגיעה כלפי בני דודים? חוץ מזה מהי המהות בכלל של שמירת נגיעה מאיפה זה בא? למהמקיימים את זה? ומה הדינים כלפי אנשים שונים?.. מבוגרים לדוגמא?..(כדי שאהיה בטוחה ושלמה עם ההחלטה שלי..) תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,
שמירת נגיעה היא כמו כל שמירת המצוות. לשמור נגיעה זה לא החמרה והידור אלא דבר בסיסי שכל מאמין נדרש לעשות, כמו שמירת שבת ושמירת כשרות.
אדם דתי שומר שבת, מפני שד' מצווה לשמור שבת.
הוא שומר כשרות, מפני שד' מצווה שלא לאכול מאכלים אסורים.
בדיוק באותה מידה אדם דתי שומר נגיעה מפני שהתורה אוסרת על נגיעה בין בנים לבין בנות.
המהות של שמירת נגיעה היא שקשר חיבה וקירבה גופנית, צריך להיות רק בין איש ואישתו. גברים ונשים בכלל צריכים לכבד אלו את אלו, אבל חיבה וקרבה גופנית היא רק בקשר של בניין המשפחה: אבא אמא וילדיהם.
אפשרות לחבק ולנשק בתוך המשפחה קיימת רק בין הורים ובין הילדים שלהם (מותר גם לסבא וסבתא). מלבד זאת אין היתר לחיבה ונגיעה לא עם דודים וודאי לא עם בני דודים.
עם זאת אפשר וצריך (כמו בכל עניין) להתקדם כמה שיכולים, לכן אם את יכולה לשמור כרגע נגיעה אפילו רק בחלק מהדברים עשי זאת. ובמשך הזמן תתחזקי ותשמרי יותר.
בהצלחה!

כתבות נוספות