שאל את הרב

שלא עשני אישה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 23/09/12 22:39 ז בתשרי התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב ,

דבר שמטריד אותי מאז שלימדו אותנו בגן את התפילה הוא שגברים אומרים בתפילה :"שלא עשני אישה" בזמן שנשים אומרות שעשני כרצונו.

כבר קראתי את שלל התשובות בנושא הזה הבנתי אותם היטב ואני גם מוצאת בהן היגיון.

הבעיה היא שהן נשמעות כמו תשובות ממוצאת שאומרים לנו הנשים כדי שלא נעלב ופשוט לא מוכנים להודות שברכה זו חוברה פעם משובינזם. אין בעיה שבתקופה בה חוברה עשו זו משובינזם אבל למה כיום שהתקדמו בנושא זה ומעמד האישה בכל העולם עלה אי אפשר לארגן פסיקה של הרבנים (כמו המון פסיקות אחרות שכבר פסקתם)שמשנה את הנוסח ??

וגם אם לא חוברה משובינזם אלה מהתשובה הידועה והמוכרת (שעל גברים מוטלים מצוות רבים שעל נשים לא וכ'ו ) גברים אחדים בלבד מבינים את המשמעות של ברכה זו וכל השאר מפרשים אותה כפי שהם שומעים ומקבלים תחושת עליונות על הנשים (שלא נדבר על הגברים שמכירים את התשובה הרגילה וגם להם היא לא נשמעת תשובה מומצאת שנועדה להרגיע את הפמניסטיות) . ובכל פעם שגבר רוצה להשוויץ בדברים שגברים לא מתלאים בהן כמו הנשים (גם בדברים הכי פשוטים כמו דיאטה או תור ארוך לשירותים הציבוריים ) הם חייבים לציין את הברכה המאוסה :" שלא עשני אישה " וצוחקים..

באמת שאיני מבינה למה הרבנים לא משנים את הברכה שמציקה לכל כך הרבה נשים בפסיקה פשוטה??? ולא משנה אם הסיבה לברכה זו באה לפאר את הנשים בכך שאינן צריכות הרבה מצוות כדי להתחבר על ה' וכו.. כי כולנו יודעים שזה ממש אבל ממש לא נשמע כך !-!-!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אני חש את הכאב שלך ותחושת ההשפלה שהברכה הזאת גורמת לך. זה מצער אותי מאוד.
את מתארת את חוית ההשפלה: "ובכל פעם שגבר רוצה להשוויץ בדברים שגברים לא מתלאים בהן כמו הנשים (גם בדברים הכי פשוטים כמו דיאטה או תור ארוך לשירותים הציבוריים ) הם חייבים לציין את הברכה המאוסה :" שלא עשני אישה " וצוחקים..."

כל הגברים שאני מכיר לא מתנהגים כך ולא חושבים כך. זו כנראה סוג של הקנטה של נערים צעירים וטפשים. הצורך שלהם להתפס לאיזו ברכה כדי להתנשא על הבנות מעיד על רגשי נחיתות שכנראה מקננים בתוכם, את בכלל לא צריכה להתרגש מהם.

ההסבר שמקומם אותך (ציטוט) "הסיבה לברכה זו באה לפאר את הנשים בכך שאינן צריכות הרבה מצוות כדי להתחבר אל ה´ וכו'..."
הסבר זה לא נוצר היום כדי להרגיע מישהו.

בלי קשר לברכה, זו עובדה שנשים פטורות מהרבה מאוד מצוות (מצוות עשה שהזמן גרמן). מתעוררת כאן שאלה בפני עצמה: כיצד הקב"ה 'מצפה' שהנשים יהיו יהודיות טובות ומאמינות שלמות, כשהן לא מקיימות כל כך הרבה מצוות.
התשובה שנשים קרובות מטבען אל ד' ולכן אין צורך לרסן אותן במצוות, גם היא איננה (ציטוט) "תשובה מומצאת שנועדה להרגיע את הפמניסטיות".
עובדה שחז"ל קבעו בזמנם שנשים לא היו בחטא העגל ולא בחטא המרגלים. אלו החטאים החמורים ביותר של עם ישראל.
לכן הרעיון שלנשים יש קרבה טבעית אל ד' איננו 'המצאה חדשה' אלא תפיסה עתיקת יומין.
אני מחנך באולפנא ואני נוכח כל יום עד כמה בנות ונשים נוחות להתחבר לאמונה ולפרוח בה גם ללא מסגרת נוקשה של מצוות.
אני מציע לך לשוחח עם נשים מבוגרות ממך שדבקות ומסורות לאמונתן - אני בטוח שתשמעי מהן דברים דומים לנאמר כאן.
שנה טובה!

כתבות נוספות