שאל את הרב

שכחתי לגזור ציפורניים

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 14/03/13 14:02 ג בניסן התשעג

שאלה

שלום לכבוד הרב!

בליל שבת שעברה היה תאריך הטבילה שלי. מכל הלחץ של ההכנות לשבת ולטבילה, שכחתי לגזור ציפורניים.

הציפורניים לא היו ארוכות, אבל היה מה לגזור. יש לי יסורי מצפון על שטבלתי ככה. האם אני אמורה לחזור ולטבול? מה הייתי צריכה לעשות?

תשובה

שלום!

במקרה כזה כתבו הפוסקים שראוי שגויה תחתוך את ציפורני הטובלת, ואם אין גויה - אפשר להקל שדי בניקוי יסודי מתחת לציפורניים. המציאות בימינו קשה מאוד למצוא גויה שתיטול את הציפורניים, ולכן יש להורות לכתחילה לאחר שנכנסה שבת לנקות את הציפורניים היטב ולא לנוטלם.

בכל אופן אם הציפורניים היו נקיות [אין ] לחזור ולטבול (אפילו אם קרה ביום חול שטבלה ושכחה ליטול ציפורניים) לאחר שהטובלת חזרה לביתה, כדי שלא להוציא לעז.

הסירי דאגה מליבך, את טהורה!

כל טוב!

הרחבה לעיון:

המשנה ברורה כתב שלכתחילה במקרה כזה עדיף שהגויה תיטול את הציפורניים ביד או בשיניים, ורק אם אי אפשר - שתיטול בכלי, וזאת על פי המגן אברהם.

מחצית השקל הבין בדברי המג"א שמסוף דבריו הורה למעשה שקציצת הציפורניים בשיניים או ביד לא תעלה יפה, ולכן יש להורות ליטול בכלי, וכך נראה להורות (דלא כמשנ"ב). וכן כתב הבן איש חי שנוהגים להורות.

למעשה בימינו יש לסמוך על דברי הט"ז, הסובר שציפורן נקייה אינה חציצה, אלא רק נהגו להחמיר להחשיבה חציצה ולנוטלה, אבל למעשה הטבילה כשרה אם היא נקייה, וזאת מאחר ואין לנו כל כך מציאות של גויה שתוכל ליטול ליהודייה את ציפורניה. ובפרט בציפורני הרגליים, שם אפילו אם יש גוייה עדיף לנקותן היטב, ולא להתיר איסור דרבנן של אמירה לנוכרית.

ואם יש גויה שיכולה ליטול - יש ללמדה שתיקח היא את ידי הטובלת, ולא שתסייע לה הטובלת בהגשתן.

אם נזכרה הטובלת אחרי שהדליקה נרות אך לפני שקיעה ויש שם אנשים שעוד לא קיבלו שבת - אין שום פקפוק שמותר לה לומר להם לגזור לה את הציפורניים.

כתבות נוספות