שאל את הרב

שיר השירים ומסכתות

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 20/10/16 11:38 יח בתשרי התשעז

שאלה

שלום הרב יש לי בעיה שקוראת לפעמים ואני לא יודע אם זאת בעיה כשקוראים שיר השירים בערב שבת ואומרים כל מיני תאורים של אישה, אז אני מתאר לי בראש את הנאמר מבלי ארצה אני משתדל שלא אבל כשאומרים את זה זה בלתי נמנע האם כאשר אני מצייר לעצמי בראש תמונה כזאת כאשר אומרים מילים אלו אני עובר על איסור של ונשמרת או לא תתורו האם מותר לחשוב את זה כי לזה לצורך שיר השירים וגם כאשר לומדים מסכתות אחרות כגון שמתארים שאשה נסקלת ערומה מותר לצייר במחשבה או שזה נחשב פגם?

תשובה

שלום
האיסור של הרהורים זה לא כאשר ההרהור עולה בלי בחירה, אלא כאשר האדם משאיר את עצמו באותו הרהור ולא מתאמץ לצאת, או כאשר הוא עושה דברים שגורמים להרהורים להגיע.
כמובן, שצריך להשתדל למנוע מצבים שההרהורים בכלל לא יגיעו.
אין שום היתר לדמיין תיאורים גופניים בזמן קריאת שיר השירים או בזמן לימוד, וגם אין בזה תועלת לקריאה או ללימוד. מה גם שבשיר השירים זה עיוות והנמכה של התוכן, שכל כולו אינו אלא משל לעניינים עליונים.
מכיון שקריאת שיר השירים היא מנהג ולא דין, אני מציע שבאופן אישי תמנע מזה בינתיים, כל עוד אתה רואה שזה מביא אותך למקום טוב, ובע"ה לאורך זמן, בתוספת קדושה וטהרה, תוכל לחזור לזה, כאשר תכיר בעצמך שזה לא מביא אותך למקומות לא טובים.
בהצלחה רבה ומועדים לשמחה

כתבות נוספות