שאל את הרב

שירים לועזיים

חדשות כיפה הרב שי פירון 04/02/02 07:26 כב בשבט התשסב

שאלה

רצינו לשאול את הרב האם יש בעיה לשמוע שירים לועזיים גם של גברים וגם של נשים

האם הדבר שונה אם אני שומע בבית או שאני רוצה להשמיע בישיבה

מאיתנו

תלמידי ישיבת פתח תקוה

תשובה

ב"ה


תלמידים יקרים!

ברכת ה' עליכם!

ראשית, יש להבחין בי שתי שאלות שונות: האחת - היא האזנה לשירים לועזיים והשניה היא האזנה לשירת נשים.
ביחס לשאלתכם הראשונה:
מצד ההלכה אינני רואה מקום לאסור שירים לועזיים מצד היותם שירים לועזיים. יש להבין את המילים שבשירים כדי שלא נכשל ונאמר - מבלי להבין - דברי נבלה, תיעוב ופריצות. ולכן אם מבינים את מילות השיר ויודעים שהשיר הזה הוא בעל מסר משמעותי - מותר לשיר אותו כמו גם להאזין לו.
אבל, תמיד יש להעדיף "כחול - לבן" כי זה שלנו, זה בשלון הקודש. גם כאן יש להימנע מלשיר כל שיר רק בגלל שהוא נכתב בשפה העברית יש שירים שהמסרים שלהם נוראיים ולכן "שומר נפשו - ירחק מהם".
סיכום - אין איסור בשירים לועזיים בשל העובדה שהם באנגלית/צרפתית וכו'. יש בעיה מצד העובדה שאנו לא מבינים את המילים ועלולה לצמוח תקלה גדולה.
גם בשירים ישראליים יש בעיה ובכל מקרה יש להעדיף שירים ישראליים.

ב. ביחס לשירת נשים, יש לדעת שהאיסור הוא לשמוע קול אישה. אומנם יש פוסקים המקילים בשמיעה דרך רדיו ובעיקר כשלא מכירים אותה ולא יודעים מי היא.

בישיבה - אין לשמוע שירת אישה בכל מקרה. כאן - יש בעיה הלכתית צרופה ובישיבה עלינו לשאוף לקיים את ההלכה בשיא תפארתה. בבית, לפעמים יש לסמוך על קולו תכאלה ואחרות אף שגם שם יש לשאוף לשלמות בחיים ההלכתיים שלנו.
ביחס למוזיקה לועזית כשמבינים את מילותיה ומדובר במילים משמעותיות וטובות - אינני אוסר לשמוע בישיבה אף שאני מעדיף שירים עבריים ובעיקר כאלה שנוצרו מתוך יצירה של קדושה ואמונה.


בברכה,

שי

כתבות נוספות