שאל את הרב

שירות לאומי עם אתיופיות

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 23/06/09 12:00 א בתמוז התשסט

שאלה

שלום כבוד הרב.

שמי בתאל, סיימתי שמינית ואני עדיין מחפשת שירות לאומי לשנה הבאה.

אני רוצה לשאול אותך משהו על מקום שהייתי רוצה להדריך בו. אני רוצה קודם כול להקדים ולומר שהעניין מאד טרי כי אתמול חזרתי ממקום זה אחרי ראיון והודיעו לי שקיבלו אותי, ולכן אם אני יכניס קצת רגשות לא רלוונטיים לשאלה אני מבקשת מראש מחילה.

אז ככה: אחרי הרבה זמן שחיפשתי וחיפשתי שירות, אתמול הלכתי לבדוק באולפנת סגולה שבקרית מוצקין, מאד התלהבתי מהצוות,מהעבודה הרבה והמענינת, הרגשתי שזה ממש שליחות, ואני מוכנה לכך מאד!. יצא לי להיות עם הבנות האתיופיות של האולפנא אתמול במשך הרבה זמן, ומהר מאד התחברתי אליהם והם ממש אהבו אותי, אני ממש מרגישה קשר אליהם אפילו אחרי יום. בקיצור מקום מצוין,ואם בררנית שכמותי אומרת זאת,אתה חייב להאמין לי.

אך בנסיעה חזור לבית הציפו אותי שאלות שאף פעם לא התמודדתי איתם. רוב הסיכויים שיתנו לי להדריך קבוצה של אתיופיות, ועלו לי תהיות על הזהות היהודית שלהם. זכור לי שהמנהל פנמייה שלהם אמר לי שהם עברו תהליך גיור, תראה לא היו לי חברות אתיופיות והידע שלי עלהם הוא מעט. אני רוצה לתרום בשירות לאומי לעם שלי, אני לא רוצה להיות בספק אם הם יהודיות, אולי אני תועלתית מידי אבל יש לי רק שנתיים לתרום לעם הזה ואני רוצה לדעת בוודאות שתרמתי את הזמן שלי ליהודים.

היום בבוקר קראתי המון על יהודי אתיופיה והבנתי שרוב הפוסקים מהציבור שלנו תומכים בכך שהם יהודים. אך עדין יש לי שאלות :

1)מדוע הם צריכים לעבור גיור אם הם יהודים?

2)אם הבנות עברו תהליך גיור אז מסתבר:

א. שההורים שלהם לא עברו תהליך גיור.

אם כן אז איך העלו אותם ארצה, ואיך זה שעד עכשיו לא עשו תהליך גיור.

ב. שהם עשו לבד תהליך גיור.

אך לפי מה שאני חושבת צריך רצון עז וכוונה פנימית , ולפי מה שראיתי הבנות האלו לא כול כך דתיות, אז איך אפשר לומר שהם יהודיות לכול דבר אחרי גיור, הם לא מרצונם הלכו וביקשו בכול מאודן להיות יהודיות, אז איך הגיור תופס?

3) איך אדע שהבנות האלו לא מהפלאשמורה? לפי הבנתי הם לא יכולים להתגייר.

תראה מצאתי מקום טוב שבאמת אתן ואתגדל בו, אך חשוב לי מאד לעבוד עם יהודיות.

אני חייבת להחזיר תשובה בקרוב מאד, ואני עדיין מהורהרת.

סליחה על אורך השאלה. תודה רבה.

בתאל.

תשובה

שלום

הרבנות הראשית היא המוסמכת להגדיר מי יהודי, והיא פסקה שבני הקהילה האתיופית הם יהודים כשרים לכל דבר, אלא שעליהם לעבור 'גיור לחומרא' דהיינו להתגייר למרות היותם יהודים, שמא הם ממעט הגויים שהתערבו בבני העדה היהודית באתיופיה.

אמנם, גם אם הם לא עשו גיור לחומרא, הם יהודים.

בני הפלשמורה הם באמת במצב יותר מורכב, ועל כן הגיור אצליהם הוא חיוני, והם עושים/ות אותו.

לפיכך כל השירות הלאומי שלך יהיה אכן לאומי- הלאום היהודי, וקבוצה זו אכן צריכה עידוד וטיפוח מבנות שירות.

יש להוסיף שיש ערך גדול גם בסיוע לאנשים שאינם יהודים תושבי המדינה, בין אם הם עולים מתוקף חוק השבות (מספיק רק צד אחד מההורים כיהודי, גם אבא בלבד, וכך נוצר מצב של גוי העולה מחוק השבות), ובין אם הם ערבים או דרוזים שומרי חוק, הזקוקים לסיוע בבתי חולים וכדומה.

היהדות אינה לאומנית (שונאת לאומים אחרים) אלא לאומית (מכבדת אומות אחרות, וגאה בזהותה הלאומית).

בהצלחה במצוות השירות

כתבות נוספות