שאל את הרב

שינה בראש השנה - הלכות ומקורות

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 25/09/03 15:12 כח באלול התשסג

שאלה

שלום!

רציתי לשאול, מה מקור המנהג של לא לישון בצהריים של ראש השנה?

אמרו לי שזה כדי שהמזל לא ישן גם במשך השנה.

זה נכון?

תשובה

בס"ד

המקור היא בגמרא שאומרת כי מי שישן בראש השנה - מזלו ישן.
וטעם הענין הוא בכך שחטא אדם הראשון היה בראש השנה. ובאותו יום הוא נדון ובאותו יום הקב"ה הפך לו דין לרחמים.

סיבת החטא היתה נעוצה בשינה שהיתה באותו יום. בתחילה שינה חיובית "ויפל ה' אלוקים תרדמה על האדם" שינה שהביא לו את אשתו.
ובסוף שינה שלילית מיותרת. שינה של בטלה. וכך מובא במדרש רבה על חטא אדם הראשון:
[והיכן היה אדם באותה שעה? אבא בר קורייה אמר נתעסק בדרך הארץ וישן לו]. רבנן אמרי נטלו הקב"ה והחזירו בכל העולם כולו, א"ל כאן בית נטע, כאן בית זרע, הדא הוא דכתיב (ירמיה ב) בארץ לא עבר בה איש ולא ישב אדם שם, לא ישב אדם הראשון שם.

ולכן דוד המלך שמתקן חטא אדם הראשון. שחייו הם באו שמשנותיו של אדם הראשון מתקן את הענין הזה.

וכל מובא בגמרא ברכות ג:

תהלים קי"ט\ "חצות לילה אקום להודות לך על משפטי צדקך", וכתוב אחד אומר: "קדמו עיני אשמורות".
[אמר רב אושעיא אמר רבי אחא, הכי קאמר (דוד): מעולם לא עבר עלי חצות לילה בשינה. רבי זירא אמר: עד חצות לילה היה מתנמנם כסוס. מכאן ואילך היה מתגבר כארי. רב אשי אמר: עד חצות לילה היה עוסק בדברי תורה, מכאן ואילך בשירות ותשבחות.]
כפי שאתה רואה בקושי הוא היה ישן.

גם במתן תורה שהיה תיקון של חטא אדם הראשון. "ישראל שעמדו על הר סיני - פסקה זוהמתן" והכוונה לזוהמת הנחש הקדמוני. הם היו צריכים להגיע לזה דרך ביטול השינה ולכן משה מוציא אותם מן המחנה לקראת האלוקים ולכן אנחנו מנדדים שינה מעיננו בליל שבועות - יום מתן תורה.

גם אנחנו בראש השנה לפחות - מתקנים את הענין הזה של השינה השלילית וישנים רק בלילה.

זאת אומרת כי מי שרוצה לקיים דברי הגמרא הזו בצורה נכונה צריך לקום מוקדם (כדאי כבר להתפלל בנץ החמה) ולא לישון כלל בשני הימים של ראש השנה.

כתבו בספרים כי מי שיושב בטל או מדבר דברים בטלים - הריהו גרוע ממי שישן ולכן נהגו לקרוא את כל התהילים אחרי הצהרים.

יש שכתבו בשם האר"י ז"ל שאחר חצות אפשר לישון כי כבר נעשו כל הדינים. וכתבו חכמי המקובלים כי זה נאמר רק על האר"י ז"ל ודומיו שעשו את כל התיקונים שלהם בשעות הבוקר. ואין עליהם יותר דינים. אבל אנחנו נוהגים בענין זה כמו שכתבו בגמרא על כל היום שלא לישן.

מי שקשה לו ביותר וכד' ישן אחר חצות את המינימום זמן של שינה.

ויהי רצון שיתקיים בנו:
עורי עורי כי בא אורך וכבוד ה' עליך זרח.
אמן

שנה טובה מבורכת

כתבות נוספות