שאל את הרב

שיחזור מבחנים הוא הונאה?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 08/08/10 00:55 כח באב התשע

שאלה

כבוד הרב שלום!

בהמשך לתשובתך לשאלתי בדבר לימוד משחזורים של מבחנים...: הבנתי מה התכוונת אבל יש עם זה בעיה שאני הורסת כביכול לתלמידים האחרים סיכוי להצליח במבחן . הם כל כך מתאמצים להשיג שאלות רלוונטיות והסתיר אותן מהמרצה, להשיג ממנו תשובות באופן עקיף ועוד הרבה שיטות שקיימות אצל סטודנטים(חלקן כשרות וחלקן לא).

לכן מאוד לא טוב לי המקום הזה ואני מעדיפה לא להתעסק עם שיחזורים, חוץ מלזכור את השאלות...

האם אתה חושב שזה נכון או שאני סתם מחמירה עם עצמי והורסת לי את הסיכויים להצליח במבחן בלי שנדרשתי.כלומר האם זה סתם טיפשי ולא חכם לנהוג בצורה זו?

תשובה

בס"ד
שלום רב,

בשאלה שלך עולות שתי דילמות.
הראשונה היא זו שאת מציגה כאן - האם לנסות להנות משיטות שונות של סטודנטים להצליח במבחן ולא בזכות הידע אלא בזכות שיטות הונאה.

דילמה שניה שאני מוצא כאן: האם להסכים לכך שחברים שלך משיגים ציונים בדרכים לא כשרות. האם לא מוטלת עליך חובה - למנוע מעשים של שקר והונאה שנעשים לנגד עינייך.

יש תשובה של הרב פינשטיין על שאלה של העתקה במבחנים הוא ממחיש את העוול שיש במעשה זה בכך שלציונים של התלמיד יש בסופו של דבר יתרון כלכלי(!):
מי שקבל ציון טוב יותר יזכה למלגה או יתקבל לתואר שני או למקום עבודה יוקרתי.
מי שיש לו ציון פחות לא יוכל לזכות במילגה ולא להתקבל לתואר שני או למקום עבודה נחשב.

יוצא מכאן שהמעתיק זוכה בדרכים לא כשרות ליתרון כלכלי ובגלל הזכיה שלו למי שלא מעתיק, לא תהיה אפשרות לזכות בתנאים כלכליים אלו.

מכאן שהעתקה מביאה בהמשך לסוג מסויים של הונאה כספית ופגיעה כלכלית בזה שאינו מעתיק.

מכאן עולה מסקנה חשובה שיש לראות בהעתקה במבחנים מעשה הונאה חמור מאוד ופגיעה קשה בזולת שאינו מעתיק.

לדעתי סטודנטים הגונים כמוך לא היו צריכים לנהל את המאבק נגד העתקות כמאבק פרטי שעלול גם להזיק להם אלא כמאבק ציבורי שיעשה במסגרת אגודות הסטודנטים בכל מוסד אקדמי - אכן הגיע הזמן להרים את האתגר הזה ולקדם אותו. יש משהו עקום בקבלת ההונאה הזאת כנורמה לגיטימית במקום שבו מתחנכים המנהיגים של הדור הבא.

כתבות נוספות