שאל את הרב

שיבוט בני אדם

חדשות כיפה הרב בני לאו 25/04/02 04:31 יג באייר התשסב

שאלה

שלום כבוד הרב!

אנו עושות עבודה בביולוגיה והנושא הוא שיבוט. יש לנו שאלה מובילה ואנחנו נשמח אם תוכל לתת את דעת ההלכה ואת דעתך האישית בנושא.

הנושא הוא: בני זוג סובלים מצירוף נדיר של אי פוריות. הגבר אינו מייצר כלל תאי זרע ובנוסף לכך פגם ביולוגי אחר אינו מאפשר ייצור ביציות אצל האישה. אין שום פתרון לבעיות אלה והדרך היחידה הפתוחה לבני הזוג היא אימוץ. בני הזוג יכולים לשבט עובר שיושתל ברחמה של האישה וכך הם יכולים לבקש לאמץ ילד. בעת האחרונה נודע לבני הזוג על השיבוט של הכבשה דולי והם מבקשים להביא לעולם שני ילדים בשיטה זו- שיבוט. חשוב לחזור ולהדגיש כי זו הדרך היחידה שבה יוכלו בני הזוג להעב להעביר את הגנים שלהם לדור הבא. כידוע העברת גנים מדור לדור היא בחוזקת צו עליון בטבע כולו.

השאלה היא: מה הם היתרונות והחסרונות במקרה זה והאם התועלת עולה על הנזק? איזה דילמות הלכתיות עולות בקשר למקרה הספציפי הזה?

נשמח אם תוכל לענות לנו על שאלות אלו בתודה בנות כיתה ט' אולפנת צפירה הדר.גלית ומעיין.

תודה מראש.

תשובה

הדר גלית ומעיין שלום
תקצר היריעה באתר לפרוש את הבעיות העולות מן השיבוט, לעומת היתרונות.
לא תמיד פוסקים הלכה רק באופן מתמטי, היינו שלוקחים את הנתונים בצורה יבשה, ומעמידים טור לעומת טור ומסכמים. הרבה פעמים בודקים את ההלכה עם מרכיבים נוספים, כמו למשל משמעות שנובעת מן הפסיקה.
נניח למשל ששיבוט אינו בעייתי, והזוג הזה יכול להביא צאצא לעולם בעזרתו. תארו לעצמכן עד לאיזה בעיות מוסריות אפשר להגיע עם זה (עד לטיפוח הגזע הארי של הנאצים ימ"ש).
מה שאני מבקש לומר זה שההלכה והמוסר מדברים כאן בדיוק באותה שפה. החששות המוסריים הם הם החששות ההלכתיים.
כמובן שלהלכה יש גם שאלות נוספות אך מבחינת הסוגיה שהעלתן זה העיקר.
בברכה
בני לאו

כתבות נוספות