שאל את הרב

שטיסל

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 06/03/16 13:03 כו באדר א'

שאלה

ראינו באחד הפרקים של שטיסל שזוג התחתנו במסעדה הם זה כשר?

תשובה

ב"ה


שלום.

ראיתי את הקטע המדובר של קידושין במסעדה .
על פניו אין בעיה והקידושין תופסים .למעט העניין שמובא בתלמוד במסכת קידושין דף יב עמוד ב "דרב מנגיד על דמקדש בשוקא"

ונפסקה ההלכה ברמב"ם הלכות אישות פרק ג הלכה כב

"..וכן המקדש בלא שידוך או [המקדש בשוק] אף על פי שקידושיו קידושין גמורין מכין אותו מכת מרדות כדי שלא יהא דבר זה הרגל לזנות וידמה לקדשה שהיתה קודם מתן תורה."

וכך נפסק בשו"ע אבן העזר סימן כו סעיף ד. שמי שמקדש בשוק הקידושין תופסים אבל בית הדין מכים אותו מכת מרדות!!

והסביר בספר עזר מקודש אבן העזר סימן כו סעיף ד
"ונראה פשוט דכוונת שוקא איננו[ כי אם במקום אסיפת התגרים למשא ומתן] ובעת אסיפתן שם שאז נראה כאלו קנין אשה שוה לשארי משא ומתן וקנינים שאדם קונה לעצמו בשוק פשיטא שיש בזה משום פריצותא וקלות הדעת. "

כלומר לדעת העזר מקודש כל האיסור הוא משום זילות המעמד וחילול כבודה של האישה שכביכול היא נקנת במקום ששם תמיד קונים (אוכל, בגדים,חפצים וכ"ו) ולא נאה הדבר ולא יאה כלל. ולכן אמנם הקידושין תופסים אבל לא ראוי הדבר להיעשות.

ולכן [אם התקיימו שם] כל התנאים הנצרכים כפי שהם מופיעים בהלכה בעניין [הכוונה] ובעניין [הטבעת ]ובעניין [העדים ] הקידושין תופסים.

ויש בעיה אחרת שהם לא נרשמו לנישואין כפי שמחייב החוק במדינת ישראל .ובעת הרישום לנישואין מבררים ברבנות את כל הפרטים הנצרכים כגון האם החתן כהן והאם הכלה גרושה והאם יש קרבת משפחה ביניהם ע"י אימוץ ועוד ועוד. ורק לאחר בירור פרטים ניתן לזוג אישור להנשא. ומי שנישא במדינת ישראל שלא ברישום מוקדם הרי שהוא פורע חוק .



כתבות נוספות