שאל את הרב

שולחן ערוך

חדשות כיפה צוות ישיבת פתח תקוה 07/03/07 20:00 יז באדר התשסז

שאלה

בס"ד

שלום לך!

בכל שבוע בכיתתי באולפנה מתקיים לימוד לקבוצה קטנה (מעוניינות) ואנו מדברות על הלכה תפילה עמ"י וכו'.. השבוע עלה בשיעור עניין הלכתי.

חברתי טוענת שאנו מחוייבים לפסוק את אורך חיינו על פי השולחן ערוך. האם זה נכון?

עכשיו, איך הגענו לזה? לפי זה שהיא אומרת שההלכה מחייבת בנות לכסות את הרגל מתחת לברך עד לקרסול, שאיזור זה יהיה מכוסה. היא אומרת שבנות שהולכות עם חצאיות עד הברך צריכות לשים גרביים וזה כתוב בשולחן ערוך, התווכחנו כולנו ואמרנו שזה לא נכון ושהיום יש התרים ולא חובה אך היא אומרת שחובה עלינו בגלל שכתוב בשולחן ערוך (כמובן שבכל מקרה החצאיות שלנו עד הרצפה...=])

מה הרב אומר על זה? האם היא צודקת?

האם אורך חיינו אמור להיקבע על פי שולחן ערך? או שמא זה דעה שונה. חברותיי האחרות סוברות שיש דעות מגוונות וזוהי אחדת מהדעות(שצריך לשים גרביים ארוכות). מי צודקת?

תודה רבה מראש וכל טוב!

חן.

תשובה

שלום וברכה.

חיינו צריכים להתנהל על פי השולחן ערוך, בהחלט.

אך אינני מתכוון לשולחן ערוך כספר כי אם כמושג.

כלומר, עלינו לחיות על פי ההלכה ולאורה, ולשם כך עלינו ללמוד את כל ההלכות הנוגעות אלינו. לא תמיד נפסוק לפי השולחן ערוך. לפעמים נבחר בדעת הרמ"א, או גדולים אחרים שחלקו עליו. אך השולחן ערוך הוא ספר הבסיס שבו מעיינים בד"כ, מתוקף היותו מקיף את כל חיי היומיום של אדם מישראל, מקומו בבוקר, דרך חיי הכלכלה והפרנסה ועד לכתו לישון. הוא נוגע גם בימי החול וגם במועדי השנה ואף בזמנים מיוחדים כמו נישואין, מילה, ולצערנו גם אבל.
גם אותם פוסקי ההלכה שבשמן אמרתם ש"היום יש התרים" פוסקים על פי מסורת הפסיקה היהודית, ולא ככל העולה על רוחם.

לכן, חשוב מאוד להתחיל ללמוד את תחומי ההלכה הנוגעים לחייך, כדי שתוכלי לחיות מתוך ידיעה ברורה ודרך ישרה. כך בפעם הבאה שתנהלי ויכוח כזה תוכלי לומר את דבריך מתוך בטחון, ולא רק מתחושת בטן.

לגבי ההלכה עצמה, יש על זה ה-מ-ו-ן תשובות באתר, עייני למשל: https://www.kipa.co.il/ask/?text=גרביים

כתבות נוספות