שאל את הרב

שאלת חלום - דחוף

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 03/02/13 01:03 כג בשבט התשעג

שאלה

שלום כבוד הרב .

אני חולמת מידי לילה חלומות רבים ומשונים לחלוטין , לפעמים מתערבבים זה עם זו. אבל לרוב אני מתעלמת מהם מכיוון שזה בעיה לייחס חשיבות לכל אחד ואחד .

מה שכן , מטרידים אותי החלומות השונים על הרבנים .

לפני כחצי שנה למשל , חלמתי על רב גדול וקשיש, שהמשפחה ביקשה שיברך אותי , והוא לקח כיפה שם על הראש ואמר כי ה' שונא אותי ומקלל אותי , כולם התחילו לבכות כי הבינו שזה הסוף בעצם , שאני עומדת למות

אתמול , שוב , חלמתי עוד חלום הזוי .

חלום מוזר על רב , איני זוכרת את שמו , המתגלה כל פעם מחדש כמו רוח רפאים , במיוחד בלילה , על הקירות , על תמונות וכו' ומפחיד מס' אנשים עד כדי בכי , אשר בהמשך התחבר אלי רק ספציפית ועזר לי , הייתי מתקשרת איתו ומשוחחת איתו על הכל . הוא גם גילה לי על העתיד, מי יהיה בן זוגי , בהמשך החלום , התגלה לי הרב כשרלטן לגמרי . זאת אומרת נוגע בבחורות וכו' , ואיני יכולתי להבין אם הוא כזה , איך הוא היה מופיע משום מקום ומפחיד את כולם

החלומות הללו מפחידים אותי מאוד , מה עושים ?

תשובה

שלום!

קודם כל כדאי מאוד לומר בכוונה קריאת שמע על המיטה בנוסח מלא, ולכוון בברכת המפיל להינצל מחלומות רעים, ואחר כך לא לפחד, רק להאמין בה' שבטוב תליני וברחמים תקיצי.

ביחס לחלומות הגישה הכללית בדרך כלל בימינו שאין ליחס להם חשיבות, מפני שכיום בעולם הרועש שלנו - הראש מופגז בכל כך הרבה תמונות, מראות וחויות במשך היום, שזה רק טבעי שיבואו לנו חלומות מוזרים בלילה.

בכל זאת, אם אדם רואה חלום שמדאיג אותו - הגמרא אומרת שההרגשה הטובה שבאה בעקבות החלום היא עצמה הפתרון שלו (החלום היה שיהיה לאדם רע, יצאנו ידי חובה בזה שהרגשנו רע בבוקר בעקבותיו:-) ).

אם החלום מטריד - נהגו לעשות "הטבת חלום". וכך יש לעשות:

ילך לפני שלשה מאוהביו ויאמר:

חֶלְמָא טָבָא חֲזָאי.< חֶלְמָא טָבָא חֲזָאי.< חֶלְמָא טָבָא חֲזָאי.
(תרגום מארמית: חלום טוב ראיתי)

והם עונים: חֶלְמָא טָבָא חֲזֵיתָא. חֶלְמָא טָבָא חֲזֵיתָא. חֶלְמָא טָבָא חֲזֵיתָא. חֶלְמָא דִידָךְ טָבָא הוּא וטָבָא לֶהֱוֵי. רַחֲמָנָא לִשְׁויֵהּ לטָב. שׁבַע זִמְנִין יִגְזרוּן עָלֵיהּ מִן שׁמַיָּא דִּי יֶהֱוֵי טָבָא. טָבָא הוּא וטָבָא לֶהֱוֵי: ז' פעמים:
(תרגום מארמית: חלום טוב ראית. חלומך טוב ויהיה טוב. הרחמן יעשהו לטוב. שבע פעמים יגזרו עליו מהשמים שיהיה טוב. טוב הוא וטוב יהיה)

ואחר כך יאמרו ג' פסוקים עם לשון "הפיכה", כדי להפוך את החלום לטובה:
אומר החולם: הָפַכְתָּ מִסְפּדִי למָחוֹל לִי פִּתַּחְתָּ שַׂקִּי וַתּאַזּרֵנִי שִׂמְחָה:
ועונים: אָז תִּשְׂמַח בּתוּלָה בּמָחוֹל וּבַחֻרִים וּזְקֵנִים יַחְדָּו וָהָפַכְתִּי אֶבְלָם לשָׂשׂוֹן ונִחַמְתִּים ושִׂמַּחְתִּים מִיגוֹנָם: ולֹא אָבָה ה’ אֱלֹהֶיךָ לִשְׁמֹעַ אֶל בִּלְעָם וַיַהֲפֹךְ ה’ אֱלֹהֶיךָ לּךָ אֶת הַקּלָלָה לִבְרָכָה כִּי אֲהֵבְךָ ה’ אֱלֹהֶיךָ:

ויאמרו שלש פסוקים עם לשון "פדות":
ואומר החולם: פָּדָה בשָׁלוֹם נַפְשִׁי מִקּרָב לִי כִּי ברַבִּים הָיוּ עִמָּדִי:
ועונים: וּפְדוּיֵי ה’ ישֻׁבוּן וּבָאוּ צִיּוֹן בּרִנָּה ושִׂמְחַת עוֹלָם עַל רֹאשָׁם שָׂשׂוֹן ושִׂמְחָה יַשִּׂיגוּ ונָסוּ יָגוֹן וַאֲנָחָה: וַיֹּאמֶר הָעָם אֶל שָׁאוּל הֲיוֹנָתָן יָמוּת אֲשֶׁר עָשָׂה הַיְשׁוּעָה הַגּדוֹלָה הַזֹּאת בּיִשְׂרָאֵל חָלִילָה. חַי ה’ אִם יִפֹּל מִשַּׂעֲרַת רֹאשׁוֹ אַרְצָה כִּי עִם אֱלֹהִים עָשָׂה הַיּוֹם הַזֶּה וַיִפְדּוּ הָעָם אֶת יוֹנָתָן ולֹא מֵת:

ויאמרו תשעה פסוקים עם לשון "שלום":
ואומר החולם: בּוֹרֵא נִיב שׂפָתָיִם שָׁלוֹם שָׁלוֹם לָרָחוֹק ולַקָּרוֹב אָמַר ה’ וּרְפָאתִיו:
ועונים: ורוּחַ לָבְשָׁה אֶת עֲמָשָׂי רֹאשׁ הַשָּׁלִישִׁים לךָ דָוִיד ועִמּךָ בֶן יִשַּׁי שָׁלוֹם שָׁלוֹם לךָ ושָׁלוֹם לעֹזרֶךָ כִּי עֲזרְךָ אֱלֹהֶיךָ וַיְקַבּלֵם דָּוִיד וַיִּתּנֵם בּרָאשֵׁי הַגּדוּד: וַאֲמַרְתֶּם כֹּה לֶחָי ואַתָּה שָׁלוֹם וּבֵיתךָ שָׁלוֹם וכֹל אֲשֶׁר לךָ שָׁלוֹם: בָּרוּךְ הַגֶּבֶר אֲשֶׁר יִבְטַח בּה’ והָיָה ה’ מִבְטָחוֹ: ה’ עֹז לעַמּוֹ יִתֵּן ה’ יבָרֵךְ אֶת עַמּוֹ בַשָּׁלוֹם:

ואומר החולם: ה’ שָׁמַעְתִּי שִׁמְעֲךָ יָרֵאתִי:
ועונים: ה’ פָּעלְךָ בּקֶרֶב שָׁנִים חַיֵּיהוּ בּקֶרֶב שָׁנִים תּוֹדִיעַ בּרֹגֶז רַחֵם תִּזְכּוֹר:
וחוזרים שלוש פעמים.

ויאמר החולם: שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבוֹא עֶזְרִי: עֶזְרִי מֵעִם ה’ עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
ועונים אוהביו: אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמרֶךָ:
ואומר החולם: הִנֵּה לֹא יָנוּם ולֹא יִישָׁן שֹׁמֵר יִשְׂרָאֵל:
ועונים: ה’ שֹׁמרֶךָ ה’ צִלּךָ עַל יַד ימִינֶךָ: יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה ויָרֵחַ בַּלָּיְלָה: ה’ יִשְׁמרְךָ מִכּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ: ה’ יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה ועַד עוֹלָם:
ואומרים אוהביו: לֵךְ אֱכֹל בּשִׂמְחָה לַחְמֶךָ וּשְׁתֵה בלֶב טוֹב יֵינֶךָ כִּי כבָר רָצָה הָאֱלֹהִים אֶת מַעֲשֶׂיךָ:

וטוב ליתן צדקה לעניים כפי יכולתו.

במקרים נדירים ביותר של חלום מטריד מאוד שאדם לא מצליח לעבור לסדר היום, יכול לעשות "תענית חלום", שלא יאכל עד השקיעה, ויתן לצדקה את הסכום המשוער לסעודתו ליום (מסתבר לי שלפחות כמחיר 2 מנות פלאפל...).

במקרה של חלום בשבת צריך לשאול שאלת רב לפני שעושים תענית, משום שאסור לצום בשבת.

שיהיו לך רק חלומות טובים!

כתבות נוספות