שאל את הרב

שאלות באמונה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 09/02/11 23:34 ה באדר א'

שאלה

לכבוד הרב, שלום.

אשמח אם תוכל להשיב לי על כמה שאלות שיש לי באמונה. אני חזרתי בתשובה לפני כמה שנים ואני בחור מאמין, אבל יש כמה דברים שלא מסתדרים לי. למרות שהתורה והמסורת של העם שלנו בת לפחות אלפיים שנה, קשה לי להאמין במעמד הר סיני , כלומר אני מתקשה להתייחס למעמד הר סיני כאל אירוע היסטורי. הרי זה לא נתפש בשכל שהקב"ה שאין לו גוף ואין לו דמות הגוף , הוריד את התורה לעולם. מצד אחד אני תמיד אומר לעצמי שהתורה היא לא ספר היסטוריה ולא ספר מדע אלא ספר מצוות והוראות, אבל מצד שני אנו אמורים לתלות את האמונה שלנו בתורה באירוע היסטורי(מעמד הר סיני). וזה מחזק את טענתם של החילונים שאומרים-" אם אתם לא מתייחסים לתורה כאל ספר היסטוריה, איך זה שאתם טוענים שהיא נתונה לכם ע"י ה' במעמד הר סיני והרבה פעמים כן מתייחסים לסיפורים בתורה כאל אירועים היסטוריים?"

אני באמת מחפש משמעות בחיים ובכל דבר ומאמין שיש דברים מעבר לשכל האנושי וממה שאנו יכולים לקלוט ושיש משהו שמנהיג את העולם הזה ושיש סיבה לכל דבר- אבל זה בעצם מפריע לי להתייחס לתורה כאל דבר אלוקי, שניתן מאלוקים. קשה לי לעשות את החיבור הזה בין מסורת , אמונה, הגיון ומוסר.

וזה מפריע לי שאני מרגיש כ"כ יוצא דופן, ואני לא מדבר על זה עם אנשים ואני משתדל לדבר עם דתיים בשפה שלהם, למרות שיש לי בעיות עם הדת . זה מפריע לי שאני מקיים מצוות ומתנהג כמו בן אדם דתי רגיל , אבל בעצם, אני פשוט שומר מסורת ומקיים את המצוות בגלל הצד השכלי שבהם , והמצוות שהן לא שכליות- תפילין, כשרות וכד' אני מקיים רק בגלל המסורת. זה מפריע לי שאני חי כבן אדם דתי רק בגלל שהדרך חיים הדתית מתאימה לי ופסלתי את דרך החיים החילונית כי יש כ"כ הרבה דברים שליליים בדרך חיים חילונית. אבל זה מה שמפריע לי וגורם לי להרגיש קרוע, שאני דתי רק בגלל שזה תואם את המוסריות האנושית שלי ובגלל מסורת. אני מאמין שאני צריך לחיות כאדם דתי ולשמור מצוות כי זה התפקיד שלנו בעולם הזה, אבל אין לי את האמונה הפשוטה שיש להרבה דתיים.

אבל אולי זה בסדר שאני ככה, ואני צריך להיות שלם עם ההסתכלות שלי. שאני מאמין, אבל בגלל המוגבלות השכלית שלי אני מקיים מצוות מתוך מסורת ולא מתוך אמונה תמימה, ודרך אגב, אני חושב שזה עדיף מהדרך שבה הרבה דתיים חיים, שהם עושים מצוות רק בגלל שככה אמרו להם ובגלל פחד מעונש כזה או אחר , והם לא שואלים

תשובה

בס"ד
שלום רב,

תחילה אתה מעלה תהיה ארוכה ומפורטת שמא אמונתך חסרה וכו'
בחלק השני של הדברים שלך, אתה פוטר את התהיה בצורה נפלאה - הניסוח שלך הרבה יותר מוצלח מכל תשובה שהייתי אני מנסח - לכן אני שב ומעתיק בתשובה שלי את הדברים הנפלאים שלך:

"זה בסדר שאני ככה, ואני צריך להיות שלם עם ההסתכלות שלי. שאני מאמין, אבל בגלל המוגבלות השכלית שלי אני מקיים מצוות מתוך מסורת ולא מתוך אמונה תמימה, ודרך אגב, אני חושב שזה עדיף מהדרך שבה הרבה דתיים חיים, שהם עושים מצוות רק בגלל שככה אמרו להם ובגלל פחד מעונש כזה או אחר , והם לא שואלים את עצמם למה, אלא הם פשוט מקיימים. לכן אני חושב שזה עדיף, כי אני מקיים מתוך התחברות למה שאני עושה ולא מתוך ציות או מפחד או כדי לקבל שכר. פשוט קשה לי ללכת נגד הזרם, מצד אחד אני דתי אבל מצד שני דתי בצורה קצת שונה. אני יודע שיש לי עוד הרבה מה ללמוד ולחקור..."
עד כאן דבריך נכונים והולמים ביותר. יש דרכים שונות של אמונה. הרבה מאמינים מתקשים לעיתים לקבל פרטים מסוימים באמונה, אבל מבינים שיש כאן מכלול גדול וחשוב. הם מתחברים לסך הכל, בהכרה שימשיכו ללמוד עד אשר גם הפרטים שקשים להם יתישבו בליבם ובשכלם.

אתה מוסיף ומספר שהתחלת ללמוד 'מורה נבוכים' - כאן אני דווקא מבקש לעצור אותך. אני מכיר היטב את 'מורה נבוכים' זו יצירה פילוסופית ענקית אבל היא קשורה מאוד לתקופה שהיא נכתבה - לפני קרוב ל-800 שנים.

כדי למצוא תשובות לדברים שמטרידים אותך עליך ללמוד דברים של הוגים מהתקופה שלנו. אם אתה מבקש הגות עמוקה מאוד עיין בדברי הרב קוק, הרב סולובייצ'יק או ספרים של גדולי החסידות. יש כמובן עוד חומר רב ועצום ברשת ובספרים רבים - כולל תשובות לשאלה שהעלת בתחילת דבריך אודות מעמד הר סיני.

אסים בהתיחסות קצרה לשאלה שלך אודות הראליה של מעמד הר סיני. אני לא מוצא כל סתירה בין האמונה באלקים שהוא רוחני ולמעלה מכל השגה ובין ההתערבות שלו - על פי דרכו - בעולם שלנו.
כמו שאלקים מפעיל כאן מערכות טבע אדירות מחד: הרי געש ורעידות אדמה, ומערכות זעירות מאידך: תאי עצבים ויצורים מיקרוסקופיים, כך אלקים יכול לייצר מצב שישמע קול גדול בעולם או יעוצבו אותיות על גבי לוחות אבן. תופעות של קול דיבור ועיצוב אותיות נראות לי בטלות מול תופעות הרבה יותר מורכבות שמתרחשות בעולם שלנו ונחקרות על ידי הביולוגים והפיזיקאים.

כתבות נוספות