שאל את הרב

שאלות באמונה

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 25/05/09 09:28 ב בסיון התשסט

שאלה

שלום לך כבוד הרב יש לי מספר שאלות והם , שאלוהים דיבר עם משה לראשונה הוא אמר לו ששמו יהיה אשר יהיה שאלתי היא מה הכונה של השם יהיה אשר יהיה למה היתכוון אלוהים? ויש לי עוד שאלה והיא ממה נובע צחוק ולעג על אנשים אחרים , כלומר אנשים שצוחקים על אנשים אחרים בתדירות גבוהה מאיזה מקום זה נובע? ובלי שום קשר מה צריכה להיות השאיפה של בנאדם בחיים? האם לנסוע לחוץ לארץ ולקנות בגדים זה נקרא שאיפה?

תשובה

שלום

א. הוא התכוון לומר לו שעבודת ד' צריכה לקבל כוחות בעיקר מהעתיד, ולא רק מהעבר וההווה. אנו שואפים לעתיד שלם יותר, וזה מה שמחזק ונותן את רוב הכוחות. ההבטה אל העבר גם היא חשובה, אך היא אינה העיקר. (דרשות הראי"ה על מגילת אסתר)

ב.אנו צוחקים על האחר כאשר אנו חשים מאויימים. כשאדם חש שאינו בטוח ואינו יציב, הואצריך הוכחה שהוא קיים ושהוא יציב. הדרך הקלה להשיג הוכחה כזו היא על ידי השפלת האחר, שכןאז כולם שמים לב אלי, ושמים אותי במרכז, וזו הוכחה גדולה שאני קיים.
הבעיה היא שהצורך להרגיש קיים ויציב בעצם אינו מצריך שום הוכחה חיצונית. אם אדם רק יביט פנימה, הוא יראה כמה יציב וכמה טוב הוא. אך זו עבודה גדולה וקשה ללמוד להביט פנימה.

ג.השאיפה צריכה להיות לחיות חיי קודש, להיות חלק מ'ממלכת כהנים וגוי קדוש'. דהיינו, לחיות חיים בריאים ונורמאלים, בקדושה. 'ואכלת,ושבעת וברכת', 'ששת ימים תעבוד...וביום השביעי תשבות'. עולם החומר מתקדש על ידי עולם הרוח.

לקנות בגדים בחו"ל יכול להיות מעשה הנובע ממקום נכון ויכול להיות שלא. זה תלוי בין היתר בשאלה מדוע האדם בכלל נסע לחו"ל, ומה דוחף אותו לקנות דוקא שם בגדים.

כל טוב

כתבות נוספות