שאל את הרב

שאלה חשובה

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 09/10/10 20:35 א בחשון התשעא

שאלה

ב"ה

הרב שלום רב ותודה רבה!

שאלה חשובה:

האם ביקורת נחשבת ללשון הרע? אני אתן דוגמה לביקורת שנתתי והעלתה לי ספק, יצאתי עם חברותי לא מזמן למסעדה עם הופעות של שירי נשמה- מקום של דתיים, המקום לא מצא חן בעיני, היו שם הרבה אנשים שנראו לי מוחצנים ומתבלטים באיך שהם ניראים וכל המקום היה למעשה עירוני אבל "רוצה להיות" טבעי, היה שם בעיני זיוף בולט שהפריע לי מאוד. אחרי שיצאנו אמרתי לחברות שזה הפריע לי, דיברתי על המקום בלי להזכיר ממש את האנשים יותר על האווירה במקום, כי זה ממש חרה לי. האם זה נחשב ללשון הרע? מתי ביקורת הופכת ללשון הרע?

תשובה

ב"ה,

לשואלת שלום,

א. לשון הרע הוא דיבור בגנות חבירו או דיבור שיכול להביא נזק לחבירו,
אם הדיבור הוא לתועלת הדבר מותר אם מתקיימים שבעה תנאים. ( עי' חפץ חיים הלכות לשון הרע כלל י' סעיף ב') .

ב. גם על סחורת חברו אסור לדבר רע ללא כוונת תועלת (ח"ח שם, ה',ז')
והוא הדין על שירות שחברו נותן.

ג. הדבר דומה למה שכתב החפץ חיים על מי ששמע דרשה והיא לא מצאה חן בעניו: "כְּשֶׁדּוֹרֵשׁ אֶחָד בְּבֵית הַמִּדְרָשׁ אָסוּר עַל פִּי הַדִּין לְהַלְעִיג מִמֶּנּוּ וְלוֹמַר, שֶׁאֵין בִּדְרָשׁוֹתָיו מַמָּשׁ וְשֶׁאֵין מַה לִּשְׁמעַ"
"ובפרט שהרבה פעמים מצוי שאין ממה להלעיג, כי באמת במה פעמים תלוי הדרשה לפי רצון השומע, כי יש אנשים שרצונם ותשוקתם הוא רק לפרוש חדש בפסוקים, ויש לחקירה, ויש למשלים, ועתה נחזה, וכי אם הדרשה שלו איננה לפי תשוקתו, ראוי לומר עליו שאין בדבריו ממש, הלא זה הוא שקר גמור?" (ח"ח שם ב',י"ב)
כלומר זה ענין סובייקטיבי, יש מי שנהנה מהדרשה או ההופעה, או הכוונה להיות טיבעי, וכד' ולהם זה מצוין ויש מי שזה לא מתאים לו,
אם את רוצה להביא תועלת, תפני לבעלי המסעדה ותאמרי להם : באתי עם צפיות מסוימות, ובפועל ממה שהיה לא נהנתי, מאוד היה נחמד אילו היה כך וכך, והם כבר יחליטו מה לעשות עם זה, ובהחלט המשוב יכול לשפר את השירות,
אבל סתם לפרוק את הביקורת על אחרים אין בזה תועלת.

ד. נכון שהאווירה הכללית היא שביקורת זה דבר מקובל אבל צריך לבחון את התועלת מול הנזק, שכמובן אף אחד לא רוצה שיבא נזק לעסק שלו בעקבות סתם דיבורי אנשים.




בברכה,

דני ארגמן

כתבות נוספות