שאל את הרב

רפורמים

חדשות כיפה הרב בניהו ברונר 27/06/02 13:28 יז בתמוז התשסב

שאלה

שלום, כתבתי לכם כבר פעם אחת בנוגע למניין עם חייל ריפורמי.

אם כן, מן הסתם מכיוון שהוא בצוות שלי ואנחנו נמצאים זמן רב אחד עם השני, דיונים רבים בנושאי תורה, תלמוד, הלכה, אמונה וכו'... מתעוררים השכם וערב.

להפתעתי הרבה, אותו אחד, יודע גמרא, תנך, מאמין באמונה שלמה, (גם בדברים שישנם אף אורתודוקסים שלא מאמינים כמו: גלגול נשמות, תחיית המתים וכד'), מן הסתם, (הוא לא למד במערכת חינוך דתית אלא 'מסורתית') הוא לא יודע הדברים ברמה של החינוך הדתי אך יחד עם זאת הוא "מבין עניין".

בכל מקרה כל הדיונים הללו גורמים לי לשאול את עצמי שאלות, אני לא מתקלקל. אבל יש אצלנו חילוניים וספרדים רבים שהינם מסורתיים ומוצאים את דבריו משכנעים ו"יפים" יותר מדברי ההלכה הברורה - האמת - פעמים רבות. כמו כן בנות מבית דתי בבסיס קיבלו ממנו סידור ריפורמי ומתפללות ממנו ולא מהסידור "שלנו".

האם אני צריך להפסיק לדון איתו ולנסות שהוא לא ידבר על נושאים כאלו? האם אני צריך להפסיק להיות 'חבר שלו? (קצת מוזר לשאול שאלה כזו אחרי גיל 8...)

איך אני יכול להפסיק את הסחף הנ"ל?

יחד עם זאת אני רוצה לשאול בנוגע לשאלה שנשאלה פה ביחס לחתונה של ריפורמים - אם אני לומד איתו ביחד משהו בשבת, או דן איתו האם גם זה מראה איזושהי תמיכה בריפורמים אע"פ שאני באופן ברור מראה שאני מתנגד להם וכו'?

[אגב אורחא, מכל הדיונים עימו למדתי רבות על ה"זרם הריפורמי", ואני יכול לומר שרוב רובו של המעט, שלימדו אותנו בבית ספר ובמכינה לגביהם היה שטות מוחלטת ולא היה נכון בכלל. ה"זרם" שלהם טועה טעויות רבות ומוחלטות, הרבנים שלהם אכן לא רבנים והם אכן לא דבקים בהלכה. אבל הם אינם דומים לנוצרים כלל וכלל, הם לומדים תורה, הלכה, גמרא וכו'... הם מאמינים באמונה שלמה, ורב שאינו מאמין לא יכול לכהן כרב ברוב הקהילות שלהם. למרות זאת הם הולכים לדרך של שמד רוחני לדעתי, ברגע שהם שינו דבר אחד, הדור שאחריהם יבוא וישנה דבר נוסף, וכו'... וכו'... עד אובדן צאצאיהם מן היהדות. --- לכן הם טועים, אין צורך לספר אגדות ולהעצים את טעויותיהם, הם מספיק טועים גם ככה...].

השאלה חשובה ואבקש מכבוד הרב לענות בפירוט, מכיוון שלרב היישוב שלי, כמו גם לרב המכינה שלי, אני לא יכול לפנות אליהם, מכיוון שהנושא נראה לי משונה, אני מפחד שאם אפנה אליהם ואצהיר על "קשר חברי" עם ריפורמי הדבר יוריד בעי

תשובה

ב"ה כ"ג תמוז תשס"ב

ליהודה שלום!

ראשית ברצוני להתייחס לסוף דבריך. אינך צריך לחשושו לפנות לרבותיך בכל שאלה המתעוררת לך, אני בטוח שהדבר לא יוריד את ערכך בעיניהם אלא להיפך הקשר ביניכם יתחזק, ומעבר לכך שיקול זה אינו צריך להיות קיים כשמדובר בבירור ענין רעיוני או הלכתי.
לגופו של ענין יהודי רפורמי הוא יהודי לכל דבר, וחייבים להתייחס אליו כאל אחינו, למרות שאנו שוללים בתכלית את דעותיו המוטעות. ולכן אתה יכול להמשיך את הקשר החברי עמו אלא שתתיחס בביקורת אל דעותיו. כפי שראיתי בשאלתך, אתה מודע לסכנה בדעות הנפסדות של התנועה הרפורמית. דעה שלא תדע כיצד להתייחס אליה תוכל לשאול את רבותיך.
באופן כללי יש לדעת שהמחלוקת עם התנועה הרפורמית היא סביב הסמכות של תורה מסיני וסמכותם של חכמים לאורך הדורות. אנו מאמינים בקדושתה של התורה שבכתב המחוברת לתורה שבעל פה שירדה גם היא מסיני, ועברה במסורת מדור לדור, וגם חכמי ישראל לאורך הדורות חדשו בה דברים רבים על פי הסמכות שקיבלו מן התורה שבכתב, "ועשית ככל אשר יורוך". הרפורמים שמים את האדם במרכז, הוא יבחר את הנראה מתאים לו, לאורח חייו ולרצונותיו, וכאן טמונה הסכנה הגדולה.
יש עוד להאריך בנושא זה.

בברכת התורה

בניהו ברונר
צפת

כתבות נוספות