שאל את הרב

ראש אולפנה במצב בעייתי של בגידה והטרדת תלמידות

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 06/12/12 00:33 כב בכסלו התשעג

שאלה

שלום לכבוד הרב,

לא אלאה במילים וגם אחסוך בפרטים.

ידוע לי על ראש אולפנה מאחת האולפנות בארץ, שמכהן כעת בתפקידו, שבגד באשתו במשך 8 שנים, נתפס פעם אחת, הבטיח שלא יעשה זאת שוב, ונתפס פעם שנייה. כרגע הוא בתהליכי גירושין מאשתו, אך עדיין נלחם על תפקידו כראש אולפנה, ונאחז בכסא עליו הוא יושב. מלבד העובדה שישנה כאן בעייה של צניעות אל מול התלמידות (יש עוד מספר מקרים של בעיות צניעות ידועות אך לא פליליות לחלוטין, ביחס לתלמידות באולפנה), יש כאן בעייה חינוכית, שיכולה להרוס דורות שלמים של בנות ישראל. השמועה עוברת לה מפה לאוזן אך איש אינו פוצה פה כלפיו שיעזוב את כיסאו אלא הוא נאחז בו בכוח. משרד החינוך שאחראי עליו לא יכול לפטרו, כי אין עילה אמיתית כרגע (משפט הגירושין המתנהל נגדו הולך לקחת הרבה זמן - והוא הטריגר לעניין). אשמח לתגובתך לעניין,

על מנת לא לגרום כאן חילול השם עוד יותר גדול ממה שיקרה אם הסיפור כן יצא החוצה בצורה מבוקרת.

אשמח לתת לך את ההחלטה האם שאלה זו כדאי שתצא בתשובות באתר או שתינתן ישירות אליי. תודה.

תשובה

שלום

מאד כואב לי לקרוא את דבריך העצובים. הדבר מוכיח שוב שרבנים אינם צריכים לעסוק באינטנסיביות בחינוך בנות בגילאי תיכון, באופן קרוב ומחבב. ללמד מקצוע קר בריחוק מסויים זה אפשרי, אך להיות מחנך קרוב או ראש אולפנא- זו מכשלה גדולה. זו אינה הפעם הראשונה וגם לא העשירית שדברים כאלה קורים, ויש צורך בחידוד המרחק בין גברים לנשים בעולם החינוך המצריך חיבוק חום ואהבה.
ב"ה יש מספיק תלמידות חכמות כיום שיכולות לחנך ליראת שמים טהורה אצל בנותינו ואין צורך בעירוב גברים בזה. וד´ יצילנו מנסיון ומבזיון.

לשאלתך-
ראשית יש לברר מעל כל ספק שאכן הוא חטא במיוחס לו. אם הוא מודה בזה, או שיש עדים שראו והדבר ידוע לרבים ואינו מכחיש, אזי יש לשלוח מכתבים לכל ההורים באולפנא לבל ישלחו את תלמידותיהן ללמוד אצל רשע זה.
דוקא הצנעת העבירה היא חילול השם היותר גדול, ובייחוד שיש חשש שחלילה הוא מטריד תלמידות ופוגע בטהרת ישראל.
מאידך, אם יש ספק כלשהו אם עשה את המיוחס לו, או שהוא מכחיש- אזי יש להמתין בסבלנות עד לבירור.

לפיכך הצעדים שאני ממליץ עליהם-
א. בין אם מודה בין אם לאו, יש לתבוע אותו בבית דין רבני שיעזוב לאלתר את תפקידו. התביעה צריכה להיות הן על פיטוריו ממשרת מחנך בשל בגידתו באשתו, הן על החשד בהטרדת תלמידות. יש לדון אותו בחושן משפט ואבן העזר, ובדיינים מומחים.
ב.אם הוא מודה, יש לשלוח מכתבים לכל ההורים ולהתריע על ההיזק לבנותיהם, כולל שמו.
ג.אם אינו מודה, יש לתבוע בבית הדין ובמקביל להמתין להתפתחות החקירה בערכאות. אך לא לפרסם שמו ברבים.

אין לחשוש שיהיה מכך חילול השם, שכן יש לכלות קוצים מכרם ד´, גם אם הדבר יגרום למבוכה. וביעור הרע הוא קידוש השם ולא חילולו.

כל טוב

כתבות נוספות